Sabotage utreds på Malmbanan: "Rutin"

TT

Publicerad 2024-02-26

Järnvägslinjen mellan Narvik och Luleå som kallas Malmbanan på sträckan Riksgränsen-Boden. Här i närheten av Kiruna. Arkivbild.

Polisen utreder tågurspårningen på Malmbanan i lördags som misstänkt sabotage. Det finns ingen misstänkt.

– Det är en allvarlig händelse med påverkan på infrastrukturen så därför inleder vi en sådan utredning för att få bästa möjliga verktyg, säger Karin Markaberg, sektionschef vid polisen i Norrbotten.

När transporterna av järnmalm kan återupptas på spåret är fortfarande oklart.

– Det är för tidigt att bedöma om det rör sig om sabotage. Utredningen kommer att ta tid på grund av att det är omfattande skador i en svårtillgänglig terräng, säger Karin Markaberg och tillägger att det rör sig om en rutinmässig åtgärd.

Polisen utreder även den tidigare urspårningen i december förra året på samma sträcka och samverkar med Statens haverikommission (SHK) och Trafikverket.

– Vi samlar in info och gör en olycksplatsundersökning. Vi har än så länge inte sett några tecken på sabotage, säger Jonas Bäckstrand, ordförande på SHK.

Oklar omfattning

Trafikverket och haverikommissionen har tagit sig till platsen för lördagens urspårning. Men än så länge har man inte börjat flytta på till exempel vagnarna.

– Så länge haverikommissionen är här och gör sin utredning kan vi inte börja återställa, säger Peter Jonsson, kommunikatör vid Trafikverket.

Det är fortfarande oklart hur omfattande skadorna är efter urspårningen och hur lång tid det kan ta för att reparera dem.

Peter Jonsson säger att förhoppningen är att kunna komma med en prognos någon gång under tisdagen.

Tappar 100 miljoner om dagen

Urspårningen inträffade vid Vassijaure, runt sex kilometer norr om det tidigare urspårningsområdet.

– Det här innebär att det återigen står och tickar bort 100 miljoner om dagen för oss. Det kommer att ta mycket lång tid att ta igen det på grund av hur ansatt den enkelspåriga Malmbanan är och de planerade underhållsarbeten som kommer att sänka kapaciteten under de närmsta tio åren, säger LKAB:s presschef Anders Lindberg.

Hur länge klarar ni av att transporterna till hamnen i Narvik står still?

– Det är svårt att säga men det värsta scenariot är att vi får stoppa produktionen i våra gruvor och det äventyrar arbetstillfällen och stora intäkter till den svenska staten, säger Lindberg.

Följ ämnen i artikeln