Regeringen vill kräva leg på Finlandsfärjor

Uppdaterad 2015-11-16 | Publicerad 2015-11-14

Regeringen vill blixtändra reglerna för id–kontroll på passagerarfärjor.

Det innebär att alla som reser med färja till Sverige kan komma att visa legitimation även i framtiden.

– Det är ett stort ansvar för rederierna, säger Pia Berglund på branschorganisationen Svensk Sjöfart.

De nya reglerna innebär att färjerederierna blir ansvariga för att passagerarna inte reser under falskt namn.

Därför måste de kontrollera legitimation – när det finns ”skäl att anta” att någon passagerare ljuger om sin identitet.

– Det är komplicerat. Då ska vi som rederi bedöma om det finns folk med falsk identitet ombord, säger Pia Berglund, vd på branschorganisationen Föreningen Svensk Sjöfart.

Gäller inte barn

Regeländringen föreslås bli permanent och gälla alla passagerarfärjor till Sverige, vilket inkluderar Finlandsfärjor och andra utländska kryssningsfartyg.

Efter Estoniakatastrofen 1994 är det krav på passagerarlistor.

– Det man gör nu är tillägg i det regelverket, så att om vi sjunker ska vi veta vilka personer som är ombord. Regeringen hävdar sjösäkerhetsregler för att kontrollera id, säger Pia Berglund.

Kravet väntas inte gälla barn under 18 år som reser med en förälder som har giltig identitetshandling.

– Men hur vet vi att det är en förälder de reser med, det kanske är en anhörig eller vän, säger Pia Berglund.

Det är också oklart vilka legitimationer som ska anses vara giltiga.

– Vi har under natten sett att vissa länder inte utfärdar id–kort på samma sätt som i EU. Fram tills 21 november hoppas jag att vi får information om vilka legitimationer som gäller, säger Pia Berglund.

– Vi förstod att något skulle komma och haft beredskap, men det här är ett stort ansvar för oss. Vi är ingen myndighet utan privata företag.

Bestämmer på måndag

Förslaget om ändring i fartygssäkerhetsförordningen ligger ute på remiss och ska beslutas av regeringen på måndag.

– Dagens flyktingsituation kan medföra att vissa personer kan ha ett intresse av att lämna oriktiga uppgifter om sig själva. Detta skulle riskera att sjöräddningsinsatser vid eventuella olyckor och tillbud försvåras, vilket inte är förenligt med sjösäkerhetsintresset, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S) i ett mejl till Aftonbladet.

Hon kan inte svara på om förslaget innebär att alla passagerare på färjor till Sverige måste visa legitimation.

Börjar gälla 21 november

Inte heller hur det ska vara möjligt för rederierna att bedöma misstanken om att någon reser under falskt namn.

– Under dagen tar departementet emot synpunkter från myndigheter och andra berörda organisationer. Exakt hur förslaget kommer att se ut är därför svårt att kommentera närmare i det här läget, skriver Anna Johansson.

Den nya regeländringen kommer att börja gälla först 21 november enligt förslaget.

– Det är ju några dagar dit. Vi hoppas kunna andas lite innan dess och få svar på vad som gäller innan dess, säger Pia Berglund.