De krigar om bilden av Gaza

Publicerad 2014-07-31

Över 1 300 palestinier och 59 israeler har dött i kriget på Gazaremsan.

Men vid sidan om flyganfallen och raketbeskjutningen pågår en annan strid.

Både Hamas och Israel kämpar om att kontrollera informationsflödet genom filmer, Twitter och Facebook.

– Det är klart att det finns propaganda i det här kriget också, säger Björn Brenner, doktorand på Försvarshögskolan.

Kriget på Gazaremsan är inne på sin tredje vecka och dödstalen fortsätter uppåt. Efter en attack mot en FN-skola i flyktinglägret Jebaliya under onsdagen har över 1 300 palestinier dödats, enligt nyhetsbyrån AP. Under samma period har 59 israeler dött, varav 56 var soldater.

Men frågan är hur tillförlitliga uppgifterna egentligen är – både när det gäller dödsfall och vem som attackerar vad. Båda sidor arbetar aktivt för att vinna det pågående informationskriget.

– Parterna har ett behov av att utmåla sig själva som offret och den andra som förövare. Det ger en möjlighet att spinna berättelsen bättre, men det blir också en risk då den andra sidan kan utnyttja situationen, säger Björn Brenner, doktorand på Försvarshögskolan med inriktning mot israelisk och palestinsk politik.

Vill visa sin styrka

En stor del av informationskriget sker på sociala medier. Framförallt Hamas använder sig mycket av Facebook och Twitter för att föra ut sitt budskap till omvärlden, säger Björn Brenner.

– Hamas har jobbat ganska mycket på sin image utåt. Bland annat har de anställt en ung kvinna som chef för kontakten med utländsk media. Det är verkligen ett tecken på att man vill forma bilden av konflikten, fortsätter han.

Under tisdagen laddade Hamas upp en video på Youtube som säger sig visa en attack på en israelisk militärpostering. Minst två israeliska soldater dödas i filmen. Videoklippet spreds snabbt på olika sociala medier och har i skrivande stund över 700 000 visningar.

– Filmen är ett tydligt exempel på att Hamas är i stort behov av att visa att de är offensiva och åstadkommer någonting. De har ett behov av att visa att de är starka och har militär kapacitet att möta Israel. Men i själva verket vet vi att de har ett begränsat antal raketer. Inom några veckor är både tunnlarna och raketerna slut, oavsett vad Hamas säger, säger Björn Brenner.

Israel har lyckats bäst

Även Israel har publicerat flera filmer som visar attacker mot Gaza, men för dem handlar det i stället om att förmedla bilden av att insatsen är proportionerlig och att man inriktar sig på militära mål.

– Det är ett jättejobb för IDF (israeliska armén, reds anm) att visa att det är så, oavsett hur det egentligen ligger till, säger Björn Brenner som ändå tycker att Israels kommunikation i det här kriget är bättre jämfört med tidigare:

– Israel har lyckats väl att konkretisera varför det är krig just nu. Får de bara bort tunnlarna och raketerna är det omedelbara problemet löst. Det är lättare att ta till sig de sakerna, både för omvärlden och som nyhetskonsument.

Viktigt med folkets stöd

Utländsk medierapportering som framställer den egna saken i god dager är viktig för båda parter, men att behålla folkets stöd är ännu mer avgörande.

–  I tider av krig blir det mindre viktigt för Israel att tänka på vad omvärlden säger. När det handlar om nationell säkerhet går hemmaopinionen först. I nuläget finns ett brett stöd av den israeliska befolkningen för den militära operationen i Gaza, och då har man fri rygg att fortsätta, säger Björn Brenner.

Propagandakriget tar inte heller slut bara för att Hamas och Israel enas om ett vapenstillestånd eller fred. 

– Båda kommer att vilja utropa sig som vinnare. Nu manövrerar både Hamas och Israel för att ha tagit tillräckligt många poäng för att kunna säga att man gick ur det här med flaggan i topp, säger Björn Brenner.