Tankfartyg rammade fiskebåt

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-10-09

Svår fartygsolycka utanför Norge

En tankbåt för kemikalier och olja kolliderade på tisdagen med en mindre fiskebåt utanför norska kusten.

Troligtvis befann sig bara en person ombord. Inga överlevande har hittats.

Vraket bogserades in till land i natt.

Kemikalietankern Doris (arkivbild).

Olyckan hände vid 19.35 på tisdagskvällen strax utanför Molde söder om Trondheim på norska Atlantkusten, där oljefältet Ormen Lange brer ut sig.

Ett par timmar senare hade man börjat bogsera in vraket till land.

Den 140 meter långa kemtankern Doris kolliderade med fiskebåten, som är 15-20 meter lång. Fiskebåten flöt upp och ner med bara kölen synlig över vattenytan.

På land såg vittnen ljusen från räddningsfartygen som sökte efter överlevande från fiskebåten. Enligt tidningen VG befann sig troligtvis bara en person ombord på fiskebåten. Ägaren är en 54-årig man från Vesterålen. Det är oklart om han befann sig på fiskebåten när olyckan inträffade.

Stor räddningsinsats

– Fiskebåten flyter, men med kölen upp och det är bara kölen som syns ovan vattenytan. Man söker nära vraket efter fiskebåten, men man har ännu inte hittat något. Arbetet med att bogsera in fiskebåten mot land startade vid 21-tiden, men sökandet efter överlevande fortsätter, sa Anders Bang-Andersen, presschef vid Hovedreddningssentralen i Syd-Norge till aftonbladet.se på tisdagskvällen.

Runt olycksplatsen fanns ännu sent på kvällen ett tiotal fartyg, inklusive två marinfartyg plus räddningshelikoptrar. Dessutom deltog flera mindre båtar med utombordsmotorer som systematiskt söker av området i strålkastarljus.

Inget läckage

Vad som orsakat olyckan är oklart. Men vädret i området var förhållandevis bra.

– Det blåser en lätt frisk västlig bris. Och det finns inget läckage, så Doris deltar i sökandet nu. Vad som orsakat olyckan och om någon ska hållas ansvarig får bli en senare fråga. Just nu koncentrerar vi oss på att hitta överlevande, säger Bang-Andersen.

Tankfartyget är drygt 140 meter långt och byggdes 1998.

I dag är det klassat som avancerat kemikalietransportfartyg och kan även transportera olja.

Det är inte känt vilken last som fanns ombord när kollisionen inträffade.