Efter missen: Berit behöver inte betala

Publicerad 2016-05-17

Apoteket ber sina kunder om ursäkt

14 000 äldre krävs på dubbelbetalning för sina mediciner, kunde Aftonbladet avslöja förra veckan.

Nu har Apoteket ändrat sig.

– Vi har lyssnat på kritiken. Det här är ett problem som vi orsakat och som vi vill be om ursäkt för, säger Freja Annamatz på Apoteket.

Berit, 84, är en av tusentals äldre och dementa som regelbundet får sina mediciner genom Apotekets Apodos-tjänst.

Tjänsten innebär att hon får alla sina mediciner i färdiga dosförpackningar.

Men den senaste räkningen från Apoteket gällde inte bara­ de gångna veckornas mediciner - där fanns även ett efterkrav för mediciner hon redan betalat för.

Angav fel pris

Orsaken är ett programmeringsfel i samband med att Apoteket bytte it-system förr­a året. Felet innebar att fel pris angavs.

Som ett resultat av missen har 14 192 abonnenter fått betala för lite för sina mediciner under perioden juni 2015 till mars 2016.

Totalt handlar det om ungefär två miljoner kronor.

När felet upptäcktes beslöt Apoteket att kräva abonnenterna på mellanskillnaden. Beloppen varierade stort, från några få kronor till som mest 4 400 kronor.

”Mänskliga faktorn”

Apoteket försvarade den så kallade efterfaktureringen med att den godkänts av bolagets jurister.

Men sedan Aftonbladets Arne Höök uppmärksammat kravet har Apoteket ändrat sig.

Nu ber man kunderna om ursäkt - och ingen kommer att behöva betala efterkraven.

– Det är den mänskliga faktorn som ligger bakom det här, säger presschefen Freja Annamatz.

– Vi kommer att gå ut med information till samtliga berörda abonnenter så snart som möjligt.

Följ oss på Facebook

Följ ämnen i artikeln