Björn lurades på bilköpet – med fejkad fraktsajt

Uppdaterad 2012-09-27 | Publicerad 2012-09-26

Björn Blomgren lurades att betala 95 000 kronor för en bil som aldrig kom.

På en falsk sajt kunde han följa vad han trodde var bilens transport från England till Sverige.

– Jag gick på det för att det här fina företaget fanns i botten, säger Björn.

Björn Blomgren.

När åkersbergabon Björn Blomgren såg en billig Volvo Cabriolet på Blocket slog han till. Säljaren berättade en trovärdig historia om varför han flyttat till England och tagit med sig bilen.

Björn trodde att han kunde följa bilens transport från England till Sverige i realtid via Gruber Logistics sajt, som såg mycket förtroendeingivande ut.

Fejkad sajt

Men sajten var en utstuderad fejk. När bilen skulle vara framme i slutet av juli fick Björn plötsligt en chock, när han fick ett sista mejl från "säljaren":

– Detta är ett bedrägeri och inget är sant. Jag föreslår att du inte lägger ner tid på att försöka få tillbaka dina pengar för det är omöjligt. Ingen kan hjälpa dig.

Vilket visade sig vara sant. Björn Blomgren är i dag mycket upprörd över att han inte får någon hjälp av vare sig polis eller bank:

– Det är hemskt hur lättvindigt polisen hanterar det här. Och banksekretessen, ska den gynna rövare och banditer? undrar han.

Eva Glans, förundersökningsledare vid Bedrägeri Nord inom Stockholms-polisen, lade snabbt ner förundersökningen kring bedrägeriet. Hon hävdar att det är väldigt svårt att få uppgifter om vem som äger bankkonton i England.

Inte den förste

Det motsägs av Ewamari Häggkvist, svensk representant vid Eurojust, EU:s juridiska samarbetsenhet, som konstaterar att den svenska polisen kan få ut den brittiske kontohavarens namn om en förundersökning pågår.

Blocket och Swedbank — som förmedlade Björns pengar — avsäger sig allt ansvar. Och hos Gruber Logistics visar det sig att Björn inte är den förste som drabbats:

– Många personer har trott på detta trick och förlorat mycket pengar. Vi har informerat polisen i England, Sverige, Tyskland och Italien, men det finns inget mer vi kan göra, säger företagets världsmarknadschef David Roggendorff och berättar om en skånsk 49-åring, som lurats på exakt samma sätt som Björn.

”Snudd på katastrof”

I dag är Björn arg över det som har drabbat honom och vill gå ut med information så att inte fler råkar illa ut. Den riktige ägaren till bilen fick han tag i först när bedrägeriet var ett faktum:

– Man vill ju tro väl om folk. Men jag kommer att ha svårt att göra det i fortsättningen.

– Jag har alltid drömt om att ha en cabriolet. Nu får jag ha en dröm att ha en bil över huvud taget. Hur lång tid tar det inte att spara ihop till 100 000 kronor? Detta är snudd på katastrof.

Så här gick bedrägeriet till

I stället för transportföretaget Gruber Logistics riktiga sajt www.eng.gruber-logistics.com luras kunden att gå in på den nästan identiska men falska sajten www.gruber-logisticsservices.com.

Ringer man den falska Gruber-sajtens telefonnummer svarar de gärna på frågor. Men deras arbete består i att lura folk att allt står rätt till.

Kunden får också ett fraktnummer. Genom att knappa in numret på sajten kan kunden följa transporten av varan timme för timme — men transporten sker alltså inte på riktigt.