Oatly-reklam stoppas i Storbritannien

Publicerad 2022-01-29

Från den brittiska reklamfilmen.

Pappa kan andas ut.

Det finns inga vetenskapliga belägg för att havremjölk genererar 73 procent mindre växthusgaser än vanlig komjölk.

Därför stoppas svenska Oatlys brittiska reklamfilmer eftersom de anses vilseledande.

Kampanjen handlar om medelålders pappor som har problem med sitt drickande. Som kommer hem mitt i natten och smusslar flaskor i kylskåpet. Som med endast med stor ansträngning lyckas tacka nej till en skvätt i sitt te. Som dricker hela tiden och till och med halsar direkt ur förpackningen.
Fast här handlar det inte om alkohol utan mjölk. Vanlig komjölk.

Filmerna avslutas med en fråga: Behöver du hjälp att prata med pappa om mjölk?

Frågan följs av olika påståenden om havredryckens miljömässiga förtjänster över vanlig mjölk, bland annat att den genererar 73 procent mindre koldioxid.

Anses vara vilseledande

Den brittiska motsvarigheten till reklamombudsmannen, ASA, har fått in hundratals klagomål mot kampanjen. Och nu alltså har ASA slagit fast att flera av påståendena är vilseledande och att annonserna därför inte får visas i sin ursprungliga form.

– Det är tydligt att vi hade kunnat vara tydligare när vi beskrev en del av de vetenskapliga uppgifterna, säger Tim Knight, talesperson för Oatly.

– Vi är ett vetenskapligt baserat företag och lägger vikt vid att vara exakta, men vi hade kunnat vara tydligare.

Börsnoterades förra året

Sedan lanseringen 1996 har Oatly vuxit snabbt och stadigt och dess produkter säljs numera i ett 20 tal länder runt om i världen. När bolaget noterades på den amerikanska Nasdaq-börsen förra året hade det ett sammanlagt börsvärde på 1,4 miljarder dollar.

Följ ämnen i artikeln