Oatlys kampanj kritiseras av havreodlare

Publicerad 2019-09-21

Oatlys nya kampanj ”Spola mjölken” har väckt starka reaktioner den gångna veckan.

Nu hotar spannmålsodlarna som levererar havre att bojkotta företaget.

Både mjölkbönder, politiker och allmänhet har reagerat på kampanjen ”Spola mjölken”, som kan ses som en referens till Systembolagets gamla kampanj ”Spola kröken” från 70-talet.

Nu höjer även skånska spannmålsodlare rösten mot företaget.

– Det finns lantbrukare som har sagt att de inte kommer att leverera till Oatly mer, säger Johan Karlzén, Spannmålsodlarnas ordförande, som har sin gård i Rydsgård, till SVT.

Oatly, vars huvudkontor ligger i Malmö svarar på kritiken genom att betona att man inte vill ta bort alla animalier, bara ersätta en del av dem.

– Sticker man ut hakan, som vi väl har gjort, så får man kritik. Vi vill få folk att dricka måttligare, med en sundare syn på mejeri, säger Martin Ringqvist, kreativ chef på Oatly.

Enligt SVT har tio anmälningar mot kampanjen hittills kommit in till Konsumentverket.

PODD: Striden om mjölken

I nyhetspodden Aftonbladet Daily pratar vi med varumärkesexperten Eva Ossiansson om kampen mellan Arla och Oatley.

Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify

Eller ⬇️ klicka på PLAY-knappen

Malmö - Senaste nyheterna från Malmö Stad |
Aftonbladet

LÄS VIDARE

Följ ämnen i artikeln