Taxiföretagets reklam skrämmer om våldtäkt

Uppdaterad 2014-05-09 | Publicerad 2014-05-08

Taxireklamen anspelar på våldtäkter. Faksimil från Norrköpings-Magazinet.

Ett företag som förmedlar taxiresor gör reklam – genom att slå an på rädslan för att bli våldtagen.

– Vet du hur många våldtäkter som sker i taxibilar varje år? Vi vänder oss till oroliga föräldrar med en säker tjänst, säger företagets marknadsansvarige Bobby Haddad.

"Din dotter är fortfarande oskuld. Men om du skickar henne i en osäker taxi kan det gå fel". Med den texten marknadsför företaget Taxijakt sig i en annons i tidningen Norrköpings-Magazinet.

Osmakligt tycker många och på sociala medier får företaget hård kritik.

"Så jävla vidrigt..... är det offrets fel? Taxibolag skräms med hederskultur och våldtäkt", skriver bland annat en person på företagets Facebooksida.

Tycker annonsen är bra

Att taxiförare kan känna sig utpekade som mer benägna än andra att begå sexbrott verkar företaget inte ha brytt sig om.

– Vill man missförstå annonsen så visst kan man göra det, säger Bobby Haddad.

Han menar att deras tjänst framför allt riktar sig mot brott som kan ske när man väljer svarttaxi.

– Man väljer ju svarttaxi för att det är billigt men det händer också mycket otäckt med de bilarna, säger han.

Att kritiken mot annonsen varit stor har Bobby Haddad ingen förståelse för. Och eventuellt kommer den att publiceras igen.

– Jag tycker att annonsen är bra eftersom den vänder sig till oroliga föräldrar. Men många har missuppfattat annonsens syfte mer eller mindre medvetet, säger han.

Enligt Bengt Ingemarsson, vd på Norrköpings-Magazinet, har tidningens regelverk brustit. Han säger till Nyheter 24 att det var fel att publicera annonsen.