Rekordhoppet är ovärderlig reklam

Uppdaterad 2018-08-23 | Publicerad 2012-10-15

”Guld värt” för företaget bakom satsningen

Miljontals människor världen över såg Felix Baumgartners rekordhopp i går.

En PR-succé för företaget som ligger bakom satsningen.

– Det går inte att sätta en prislapp på det, säger PR-experten Marianne Djudic.

När 43-årige österrikaren Felix Baumgartner landade på marken i går kväll hade han slagit flera världsrekord. Han är numer den människa som gjort det högsta hoppet i fritt fall och den högsta bemannade ballongfärden samtidigt som han blev första person att bryta ljudvallen vid ett hopp.

Men hoppet slog ytterligare ett rekord.

Massiv bevakning

Youtube, en av sajterna som direktsände det våghalsiga försöket, såg som mest mer än åtta miljoner människor Baumgartners färd ner till jorden. Nätsajtens största livesändning hittills, skriver The Guardian.

Hoppet sändes live i 130 digitala nätkanaler och av 40 tv-bolag i 50 länder. Samtidigt fick det stor uppmärksamhet i sociala medier.

En succé för företaget Red Bull som ligger bakom projektet.

Företaget har inte velat kommentera hur mycket pengar satsningen kostat, men i marknadsvärde är det ovärderligt enligt svenska PR-experter.

– Det går inte att sätta en prislapp på det, säger Marianne Djudic, PR-konsult på Taste PR.

Svårt att mäta

Hon menar att reklamen företaget fick i och med rekordhoppet är mer värd än köpt reklam, även om lika många skulle se den.

– I och med att de var ganska diskret gjort och inte pumpat med Red Bull blir det mer trovärdigt, man blir undermedvetet matad med märket.

Både hon och Niclas Lövkvist, PR-expert och grundare av byrån Agency, säger dock att det i stort sett är omöjligt att mäta satsningens PR-värde för företaget.

– Det är en otroligt svår fråga. Bara för att många tittar är det inte alla som tycker att det är en bra satsning, då blir det ett minusvärde, säger Niclas Lövkvist.

"Hade varit oerhört nöjd"

Men han tror att man på företaget ser det som en succé.

– Om jag hade varit den som hittat på det här och haft Red Bull som kund hade jag varit oerhört nöjd i dag, det blev en massiv publicitet. Företaget tycker nog att de gjort en "home run" och det tycker jag också, säger han.

Red Bulls pressansvarige Jesper Antell vill inte kommentera vad uppmärksamheten betyder för företaget, men säger att hoppet "varit lyckosamt".

– Det var framgångsrikt och många har varit intresserade, men mer än så vill jag inte säga, säger han till dagensmedia.se.

Följ ämnen i artikeln