Skolverkets nya drag mot AI – avråder hemuppgifter

Publicerad 2023-04-14

Slutet på hemtentor och inlämningsuppgifter kan vara här.

Nu avråder Skolverket lärare från att använda dem som betygsgrundande.

– Just inlämningar kommer nog behöva göras på lektionstid i stället, säger Hannes Theander, undervisningsråd på Skolverket.

Möjligheten att fuska på hemuppgifter har alltid funnits.

Men när ChatGPT tog världen med storm i slutet av vintern kände Skolverket att de var tvungna att agera.

– Det är en ny vinkel på ett gammalt problem, möjligheten att fuska ökar ju väldigt mycket med den här typen av teknik, säger Hannes Theander, undervisningsråd på Skolverket.

Nu avråder Skolverket från att använda inlämningsuppgifter som betygsunderlag, om man som lärare inte bedömer att man kan säkerställa tillförlitligheten i underlaget.

– Självklart kommer skolan, precis som samhället i stort, påverkas. Vi följer den här utvecklingen.

I stället rekommenderar Skolverket att man har liknande examination i klassrum, med papper och penna eller i kontrollerade datormiljöer.

– Man kan också variera med prov. Allting behöver inte vara skriftligt heller. Men det finns en repertoar av vanligt förekommande bedömningsformer som lärare använder, skriftliga prov eller inlämningar som genomförs i skolan.

Andra typer av läxor

Diskussionen om hur AI kommer påverka barn och elevers skolgång har exploderat under våren.

För samtidigt som utmaningarna med att säkerställa äktheten i hemuppgifterna är det många lärare som har börjat använda exempelvis ChatGPT i undervisningen, för att säkerställa att de vet hur man använder AI på bästa vis.

Men det verkar inte vara slutpluggat för eleverna utanför skoltid.

– Man kan ha övningsuppgifter, läxor och inläsningar som eleverna kan göra. Det kan vara att man skriver texter som man sedan ska diskutera i klassrum - men att man inte väger in det som en del av betygsunderlaget.