Oljan på väg mot Skåne: ”Kan inte plocka upp den”

Uppdaterad 2023-11-01 | Publicerad 2023-10-25

Oljeutsläppet från den grundstötta passagerarfärjan Marco Polo syns inte längre på ytan.

Nu sprider sig oljan inte bara mot Blekinges kust, utan även mot Skånes ostkust, enligt Kustbevakningens prognos.

– Under förutsättningar att olja håller sig under ytan och att strömmarna fortfarande går som beräknat så kan det komma att nå Åhus, säger Mattias Lindholm, presstalesperson på Kustbevakningen.

Kustbevakningen har, sedan oljan sjunkit, pausat sitt saneringsarbete.

Nästan all olja som läckt ut, efter att passagerarfärjan Marco Polo gick på grund i Pukaviksbukten utanför Blekinge, har sjunkit under vattenytan.

Nu fortsätter oljan att sprida sig mot land och det är inte längre bara Blekinges kust som kan drabbas.

Enligt Kustbevakningens senaste prognos finns det risk att oljan som nu förflyttar sig under ytan även kan slå mot landområden vid Åhus i Skåne.

– Vi har haft flyg uppe och det syns inte längre någon olja på ytan. Under förutsättning att oljan håller sig under vattnet och att strömmarna fortfarande går som beräknat kan det komma att nå Åhus, säger Mattias Lindholm, presstalesperson hos Kustbevakningen.

Kristianstads kommuns säkerhetschef Anders Johansson säger att oljan beräknas nå Åhus någon gång mellan klockan nio och tio under onsdagen.

– Oljebältet ligger söder om Hanö och med tanke på strömmarna och att det är nästan vind rakt österifrån, så blåser oljan rakt in mot Åhus, säger Johansson till Kristianstadsbladet.

Oljeläckan har fått svåra konsekvenser för djurlivet i området.
Saneringsarbete på stranden.

Rustar i Skåne

Som en åtgärd har Kustbevakningen flyttat ett miljöräddningsfartyg till den skånska ostkusten. Men så länge oljan ligger under ytan har Kustbevakningen pausat sitt saneringsarbete.

– Vi kan inte plocka upp oljan längre nu när den sjunkit, menar Lindholm.

Hittills har man lyckats samla upp nästan 14 000 liter olja men det är fortfarande oklart hur mycket olja som faktiskt läckt ut från fartyget.

– Vi vet att det funnits totalt 170 000 liter olja i de skadade tankarna men det finns ingen beräkning hur mycket av det som kommit ut, men all den oljan har inte kommit ut, säger Lindholm.

Betydande mängder har dock redan nått stränderna och där är det kommunens ansvar att ta över saneringsarbetet.

Marco Polo ligger fortfarande kvar efter grundstötningen.

Framsteg i utredningen

Under natten har två bogserbåtar skickats till Marco Polo på ägaren TT-Lines uppmaning.

– Vädret har försämrats därför är bogserbåtar skickade till platsen för att se till att fartyget stannar på grundet. Det är inte redo att flyttas ännu, säger Lindholm.

Det är nu upp till rederiet att ta fram en bärgningsplan för det strandade fartyget. Den ska sedan godkännas av Kustbevakningen och Transportstyrelsen innan man kan börja flytta Marco Polo.

Samtidigt meddelas att man gjort framsteg i den pågående brottsutredningen om brott mot sjölagen och brott mot föroreningar från fartyg som leds av Kustbevakningen.

– Vi har en nu en bild av händelseförloppet. Jag kan inte säga mer i nuläget men vi fortsätter hålla förhör och säkra teknisk bevisning, säger Mattias Lindholm.

Sedan tidigare har man kunnat utesluta alla misstankar om sjöfylleri. Vid en kontroll ombord konstaterades att samtliga ombord var nyktra.

Publisert:

LÄS VIDARE

OM AFTONBLADET

Tipsa oss: SMS 71 000. Mejl: tipsa@aftonbladet.se
Tjänstgörande redaktörer: Sandra Christensen och Alex Rodriguez
Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
Redaktionschef: Karin Schmidt
Jobba på Aftonbladet: Klicka här

OM AFTONBLADET