Foodora-mat levererades först tre veckor senare

Publicerad 2022-11-23

Den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge – eller?

Studenten Elmedina Menekshe beställde hem thaimat via Foodora – men maten dök upp möglig och oätbar tre veckor senare.

– Det här är det märkligaste jag varit med om och maten är det vidrigaste jag sett, säger Elmedina Menekshe.

Vanligtvis levererar de diverse matleveransföretagen hämtmat inom en timme – men för studenten Elmedina Menekshe, 20, från Göteborg tog thaimatbeställningen hela 21 dagar.

– Det sjuka är att maten förmodligen lagades samma dag som jag beställde den, för när jag öppnade locket var maten helt möglig, och en citronskiva var helt svart, säger Elmedina Menekshe.

Väntade i timmar

Det var i början av november som Elmedina Menekshe ville unna sig lite vardagslyx.

– Jag hade både gått i skolan och jobbat hela dagen, på kvällen skulle jag tvätta. Jag orkade verkligen inte laga mat så jag beställde hem istället.

Men den efterlängtade thaimaten dök aldrig upp den kvällen.

– Jag väntade och väntade och väntade. Så till slut skrev jag till Foodora som svarade att det konstigt nog stod i deras app att maten levererats, vilket den inte hade.

Elmenidas thaimat.

”Sjukt äckligt och obehagligt”

Foodora meddelade Elmedina Menekshe att hon skulle kompenseras för den uteblivna maten.

– Då släppte jag det. Jag fattar att det är sånt som händer, även fast jag blev lite irriterad.

Men tre veckor senare dök maten mystiskt upp utanför hennes lägenhetsdörr.

– Först blev jag glad, jag tänkte att de ville kompensera mig för den maten jag inte fick. Mitt kvitto var fasthäftat på påsen så jag förstod ju att det var min beställning, säger hon och fortsätter:

– Men maten var helt rutten. Det var så sjukt äckligt och riktigt obehagligt. Jag mådde illa i flera timmar efter. Det var verkligen gammal mat.

Elmedina Menekshe hörde direkt av sig till Foodora för att reda ut hur den mögliga maten hittat hem – men inte heller företaget visste hur situationen uppstått.

Kommer du fortsätta att unna dig vardagslyx genom att beställa via Foodora?

– Nej, jag har redan raderat appen. Jag tänker absolut inte beställa med Foodora igen.

Elmedina Menekshe, 20, fick hem drygt tre veckor gammal foodorabeställning. 

Foodora: Vi utreder ärendet

Att försvunnen hämtmat återfunnits har aldrig tidigare hänt enligt Johanna Lindskog Lindell, pressansvarig för Foodora i Norden.

”Vi vet att budet varit vid adressen för två veckor sedan. Vi kan också se att det inte skedde någon leverans från oss till denna adress tidigare denna vecka”, skriver Johanna Lindskog Lindell, pressansvarig för Foodora i Norden.

Vidare skriver hon att ärendet är under utredning.

”Det är inte acceptabelt att få hem möglig mat, om det mot all förmodan inträffar vill vi att kunderna uppmärksammar oss fort så vi kan lösa det omgående”.

Foodora-bud i Göteborg. Budet har inget med just denna leverans att göra.

Följ ämnen i artikeln