Opinionsinstitut nobbar SD

Uppdaterad 2018-08-21 | Publicerad 2013-10-13

Förra året ville Sverigedemokraterna göra egna väljarundersökningar.

Men flera ledande svenska opinionsinstitut vägrade.

– Man kan inte ha en kund som en annan kund inte vill att man har, säger Stina Morian, tidigare analyschef på undersökningsföretaget Yougov till Ekot i Sveriges Radio.

Opinionsundersökningar är ett viktigt instrument för politiska partier för att veta hur väljarna tänker.

Förra året ville Sverigedemokraterna använda sig av opinionsundersökningar för att ta reda på hur väljarna ser på deras politik.

”Tackade nej”

Prisförfrågningar skickades till opinionsinstituten Yougov, United Minds och Novus.

Som alla avböjde, rapporterar Ekot.

– När vi skulle börja med undersökningarna ville vi ha prisofferter men det var flera som tackade nej, säger Martin Kinnunen, kommunikationsansvarig för SD till radion.

”Dra sig för att använda oss”

Yougovs tidigare analyschef Stina Morian förklarar att ett samarbete med Sverigedemokraterna hade kunnat leda till att de tappat andra kunder.

– Man kan inte ha en kund som en annan kund inte vill att man har. Och i just opinionsmätningar så har man många fackförbund som fattat beslut om att man inte ska hjälpa SD, de vill inte ha ett samarbete med SD och då skulle de dra sig för att använda oss som opinionsinstitut om vi samarbetade med Sverigedemokraterna, säger hon till Ekot.

”Får samma information”

I stället fick Sverigedemokraterna vända sig till ett norskt företag för att genomföra sina opinionsundersökningar.

Stina Morian säger att hon har ett antirasistiskt engagemang och säger att hon hade tyckt att de hade varit ”svårt att samarbeta” med Sverigedemokraterna.

– Men jag är glad att de har ett opinionsinstitut att samarbeta med för då får de tillgång till samma information som andra partier och så slipper man det demokratiska dilemmat, säger hon till Ekot.

Följ ämnen i artikeln