"En av de rimligaste kandidaterna"

Publicerad 2014-07-18

Fredrik Westerlund, säkerhetspolitisk analytiker, menar att luftvärnsrobotsystemet BUK kan ligga bakom MH17-kraschen

På flera håll i världen spekuleras det i om det kan vara luftvärnsrobotsystemet BUK som har använts för att skjuta ned MH17.

Fredrik Westerlund, säkerhetspolitisk analytiker vid Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, håller det inte för uteslutet.

– Det här en av de mest rimliga kandidaterna, säger han till Aftonbladet.

Över hela världen spekuleras det i vad det var som gjorde att MH17 kraschade – och varför.

Under torsdagen sa en amerikansk talesman att man i USA tror att en ensam luftvärnsrobot låg bakom störtandet av Malaysia Airlines-planet i Ukraina, skriver ABC News.

Samtidigt har ukrainska talesmän skyllt på separatistrebeller i Donetskregionen, skriver Time.

Separatisterna i den självutropade "Folkrepubliken Donetsk" har förnekat all inblandning i kraschen. Donetsk-rebellerna har skrivit på Twitter att ett antal rysktillverkade luftvärnsrobotsystem av typen BUK har tagits från Ukrainas armé.

Enligt Fredrik Westerlund, säkerhetspolitisk analytiker vid Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, är det inte alls otänkbart att en BUK-missil har skjutit ned planet.

– BUK är ett luftvärnsrobotsystem som är framtaget för att kunna träffa ett stort urval av luftmål från låg till tämligen hög höjd, berättar han för Aftonbladet.

”Stor räckvidd”

De modernaste versionerna kan träffa mål som är så högt som 25 000 meter upp i luften.

– Den har ett ganska stort verkansområde och en hyfsad räckvidd också. Räckvidden är ungefär 50 kilometer.

BUK är ett så kallat arméluftvärn, som ska skydda en framryckande armé under dess strid. Systemet finns inte i Sverige, men vi hittar det bland annat i grannlandet Finland.

– I stort sett alla forna Sovjetländer har det här systemet, som är ett i grunden sovjetiskt system. Det blev kvar efter Sovjetunionen. Sedan är det ett gäng länder som har köpt det från Sovjetunionen och senare också från Ryssland.

Dee allra första BUK-systemen togs i drift år 1980, under kalla kriget, då man trots kärnvapenhotet såg en möjlighet till att kriga utan att kärnvapen blandades in.

– Motsvarande system finns i många andra länder, säger Fredrik Westerlund.

Egen radar

BUK-systemet är uppbyggt på så sätt att det är tänkt att man ska ha en ledningsvagn, ett fordon med en ledningscentral i. Sedan har man ett antal lavetter som bär på robotar.

– Så har man en bandgående spaningsradar, som är till för att fånga upp och uppfatta målen. Från ledningscentralen får man luftlägesbilden och så fördelar man ut till lavetterna som skjuter ut robotar, säger Fredrik Westerlund.

Några av dessa lavetter har dessutom en egen radar, som gör det möjligt för dem att, om än i begränsad utsträckning, själva spana efter mål och sedan skjuta på dem.

– Har man en enstaka vagn av den variant som har radarn, så kan man faktiskt skjuta med den. Det fanns en tanke bakom det, att de skulle kunna verka även om ledningsfordonet eller den gemensamma stora radarn blev utslagna.

BUK-robotarna är radarmålsökande. När du väl har avfyrat dem, så kan de själva styra in mot målet, tack vare att de har en egen radar.

– Man kan avfyra robotarna och sedan behöver man inte bry sig så mycket mer om dem, utan då kan man leta upp ett nytt mål, sikta och avfyra, säger Fredrik Westerlund.

Krävs utbildning

Han beskriver BUK som ett kvalificerat luftvärnsrobotsystem. Vem som helst kan inte avfyra det – det krävs utbildning och träning för att göra det.

– Även om de är prisvärda så utgår jag från att de ändå kostar en hel del. Det här är inget fattigmansvapen.

Systemet avfyras inte heller automatiskt. Det krävs att en person trycker på en knapp.

Och knappen trycker man på när man anser att det finns ett hot mot landet i luften.

– I normala fall har man fått en order att bekämpa ett mål från den som leder förbandet.

Fredrik Westerlund menar att robotarna har en tillräckligt stor sprängdel i sig för att kunna bekämpa flygplan med en enda robot.

– Tanken är att man ska kunna möta i princip alla typer av stridsflygplan som motståndaren kan tänkas komma med. Det är därför de kan täcka från låg höjd till högsta höjd.

”Har tillräcklig kraft”

Att BUK-missilen kan ligga bakom MH17-kraschen håller Fredrik Westerlund inte för uteslutet.

– Så mycket kan man säga att den har tillräcklig kraft för att kunna bekämpa ett passagerarflygplan av den här storleken med en enda robot.

Tror du att det kan vara en BUK-missil som har skjutit sönder MH17?

– Om vi utgår från att flygplanet faktiskt har blivit nedskjutet, vilket vi inte säkert vet, så är det här en av de mest rimliga kandidaterna. Därför att det är ett system som finns i området, både Ukraina och Ryssland har sådana, och det är ett system som når upp till de här höjderna.

Om det är BUK-systemet som har använts för att skjuta ned MH17 tror Fredrik Westerlund att man förmodligen inte har haft tillgång till hela systemet med alla fordon.

– Det rimligaste är att man har haft ett fordon med en egen spaningsradar. Och det är mycket möjligt att den radarn inte har varit tillräckligt bra för att man ska kunna få en uppfattning om att det här är ett civilflygplan, säger han och fortsätter:

– Jag tror inte att någon medvetet har skjutit ned ett civilt flygplan. Det är ett misstag. Men ansvaret faller på den som har tryckt på knappen och låtit dem ha vapnet.