"Risk för dödliga urspårningar”

Uppdaterad 2019-06-25 | Publicerad 2014-02-21

Trafikverkets anställda varnar för tågurspårningar med dödlig utgång, men har inte fått någon respons från ledningar.

Eftersatt underhåll ligger bakom oron för olyckor.

”...den negativa utvecklingen pekar mot fatala urspårningar”, skriver en anställd vid Trafikverket i en intern chatt, som Ekot tagit del av.

Underhållet av järnvägen har debatterats den senaste tiden. Regeringen, oppositionen, Trafikverket och facket är alla eniga om underhållet är dåligt.

Från Trafikverket har ansvarig försäkrat att läget trots allt är under kontroll och att man jobbar för att hinna ikapp efter flera år av dåligt underhåll.

Ekot har tagit del av en intern chatt, där anställda vid Trafikverket uttrycker sin oro över det eftersatta underhållet.

"Vi har i flera år gett ledningen underlag som visar den mycket oroliga utvecklingen av dramatiskt ökande antal C-fel och urspårningsfarliga fel ... Men vi har inte fått nån respons", skriver en person.

"Vi är så dåliga på att ställa kompetenskrav på entreprenörerna att det går tekniker på spåren som inte vet hur man fixar felen, inte ens när felen innebär risk för urspårning", skriver en annan.

”Ser allvarligt på uppgifterna”

Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm hänvisar till statistik som visar att det har blivit mindre urspårningar de senaste 20 åren. Han säger dock att han tar sina medarbetares oro på allvar och ska undersöka de åsikter som kommit fram i och med Ekots uppgifter.

– Om det finns varningar och uppgifter om såna här saker som inte har nått fram, så det är klart att jag ser allvarligt på det. Och då gäller det för mig bara att försöka fånga upp den typen av uppgifter, säger han till Ekot.

Gunnar Malm säger inte vara orolig för urspårningar där människor skadas. Han säger att själv åker ”ganska mycket tåg” och att ”det är säkert att åka tåg”. Han menar att den svenska järnvägen är en av de säkraste i Europa, om man tittar på statistik.

Följ ämnen i artikeln