Här är årets bästa kamerajulklapp

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-28

Vi frågade Sveriges ledande återförsäljare

Ge bort dina bilder – eller visa i alla fall upp dem. Årets julklapp kan vara en digital fotoram eller ett eget fotoalbum, enligt experterna.

Börjat fundera över julklappar ännu? Foto & Film har tagit reda på vilken som är årets julklapp för fotointresserade.

– En kamerapryl som förväntas bli storsäljare i år är digitala fotoramar, berättar Öyvind Bjerke som är affärschef för foto på Onoff Sverige.

Lägre priser

Att använda sig av digitala fotoramarna för att kunna visa upp sina bilder, är en trend som ökar mer och mer. Speciellt eftersom ramarna nu har sjunkit till en mer rimlig nivå, en ram kan nu kosta allt från 300 kronor upp mot 3000 kronor. Priset beror på storlek och kvalitet på skärmen, samt på vilka funktioner ramen har.

– Årets kamerajulklapp kan bli en digital fotoram i lite större storlek, 8" eller 10". Priserna har sjunkit och ramarna är ett nytt roligt sätt att visa bilder som nu ligger gömda på hårddiskar eller i album, säger Per Wernersson som är CPO på Mediamarkt.

De digitala ramarna visar bilderna på en LCD–skärm som är mellan 3,5 – 10 tum. Bilderna förs över till fotoramen via ett USB-minne, kabel från datorn eller helt enkelt genom att minneskortet från kameran sätts in direkt i ramen. Till vissa ramar går det också att trådlöst skicka bilderna via bluetooth eller via ett e-postmeddelande.

Digitala fotoalbum

Det ökande intresset för fotografi och fotografering, och att alltfler har fina kameror och utrustning, gör att allt fler har stora mängder bilder lagrade på datorerna – som man sällan visar upp.

Förutom digitala ramar, så finns det fler sätt att kunna visa upp sina bilder. Exempelvis genom att ge bort dem:

– Vi på Expert ser en kommande boom på ”Fotobok”, vilket är en relativt ny framkallningsprodukt. Man lägger in bilder och text i ett digitalt fotoalbum på nätet som sedan trycks och binds på ett tryckeri. Fotoboken levereras sedan inbunden och färdig, med de antal sidor kunden valt på nätet, berättar Peter Fendert som är produktchef för Bild på Expert.

Följ ämnen i artikeln