Åkeriägaren om Trafikverkets väghantering: ”Det är horribelt”

Publicerad 2024-04-03

Åkeriägaren Nicklas Jansson tycker att Trafikverket är helt fel ute när de skyller på lastbilarna och slitna däck.

Han anser i stället att myndighetens hantering av vägarna är under all kritik.

– Jag är toktrött på att Trafikverket skyller allt på lastbilarna. Det är klart att man fastnar när vägarna är bättre lämpade för skridskoåkning, säger han.

Det senaste dygnets snöoväder har ställt till med stora trafikproblem i södra och mellersta Sverige. Utanför Jönköping bildades milslånga köer efter ett antal olyckor där personbilar och lastbilar kört fast i snön och blockerat vägen.

Många fick tillbringa natten i sina bilar och först under onsdagsförmiddagen började köerna lätta.

Bengt Olsson, Trafikverkets presschef, sade till Aftonbladet att de stora trafikproblemen hade kunnat undvikas om fler hade haft bättre utrustning vad gäller rätt däck bland annat.

– Lastbilar och tung trafik är ute och kör med grejer som de inte ska göra (...) det har varit fler lastbilar än personbilar som haft de stora problemen, sade Bengt Olsson.

Köer av bilar och lastbilar på E4 norrgående utanför Jönköping.

”Dags att ställa högre krav”

Nicklas Jansson har bedrivit åkeri sedan 15 år tillbaka och har parallellt med det arbetat med snöröjning. Han vänder sig kraftfullt mot Trafikverkets inställning och Bengt Olssons uttalande.

– Jag är toktrött på att Trafikverket skyller allt på lastbilarna i och med de stora framkomlighetsproblemen under vintern. Det är klart vi fastnar när vägarna är bättre lämpade för skridskoåkning, säger Nicklas Jansson.

Han anser att hanteringen av svenska vägar är på en för låg nivå.

– Det är dags att skärpa sig och göra vettiga upphandlingar som kravställer entreprenörerna till att göra det som krävs för att ha förbara och säkra vägar.

Han menar att det är dags att ställa krav på färdigt resultat och faktiskt se till att det upprätthålls. Att man åker ut och gör kontroller och inte bara kontrollerar via gps.

Åkeriägaren Niklas Jansson är kritisk mot Trafikverket.

Vill inte skylla på vädret

Enligt Nicklas Jansson går det inte att skylla på vintervädret heller.

– Det har varit en normalvinter skulle jag säga. Vi har inte problem på skogsvägarna där vi själva åker utan problemen har varit på de stora trafikvägarna eftersom de inte underhålls ordentligt. Det är horribelt.

Uttalandet om lastbilarnas däck är nonsens, enligt Nicklas Jansson. Han menar att det inte spelar någon roll vilken däck man har om man väl fått stopp i det väglaget som råder på vägarna. Får en lastbil stopp, då kommer alla andra lastbilar också få stopp.

– Det går inte att skylla på däck. Vi måste ha förbara vägar där man kan åka. Som det ser ut nu är vägarna fyllda med hårdkörd snö och det är för dåligt skött. Man gör inte åtgärderna i tid, säger Nicklas Jansson.

”Trafikverket bär skulden”

Han anser att det inte förbereds med tillräckligt med salt, att man snöröjer för sällan och att man inte har snöbladen i backen för att spara slitstål. Men han vill inte skylla på de som utför snöröjningen eftersom de endast utför vad de blivit tillagda av sina arbetsgivare.

Nicklas Jansson menar att problemet ligger i att uppdragsgivarna fuskar för att spara pengar – och att det grundar sig i ett systemfel.

– Det är jävla dumheter. Hela upphandlingskedjan från Trafikverket till huvudentreprenörerna är ett haveri. Man måste göra ett ordentligt omtag och utföra skarpare kontroller. Man måste utföra riktigt stenhårda viten om väghållningen inte sköts, säger han och fortsätter:

– Kort sagt bär Trafikverket skulden, eftersom de är ytterst ansvariga. Det kan försöka komma med vilka undanflykter de vill – men så är det bara.

Mer komplext än så

Bengt Olsson, Trafikverkets presschef, lyssnar på kritiken men uttrycker att det finns många parametrar som spelar in och påverkar utfallet av situationen.

– Det är mer komplext än vad man tror. Åkerierna är i en ansträngd sits och de måste åka ut och köra, jag har full respekt för det. Men att skylla på plogningen är lite väl enkelt, säger Bengt Olsson.

Enligt honom måste alla vara lite mer insatta i vad orange varning innebär oavsett om man kör lastbil eller personbil och ha ett förutseende för hur man ska agera och förbereda sig på bästa vis.

Han poängterar dessutom att liknande händelser – som de på E22 i januari och nu på E4 – även har inträffat tidigare år. Den enda skillnaden är att de inte fått lika stor uppmärksamhet menar han.

– Det är alltid svårt att peka ut en enskild orsak. Men vi kan konstatera att det likförbaskat är så att lastbilar har fastnat, man kan inte säga något annat.

Men med det sagt så uttrycker Bengt Olsson att dörren inte är stängd för att fler åtgärder kan göras.

– Det är vi inte emot. Vi har en pågående dialog med entreprenörerna om det är något som kan utvecklas. Om vi kan hitta nya verktyg för att utveckla verksamheten så är det välkommet, säger han.

Följ ämnen i artikeln