Bättre kvalitet när de skippade SOS Alarm

Publicerad 2015-10-06

Två landsting har tagit över SOS Alarms arbete.

Kvaliteten har höjts och svarstiden har kortats, visar en rapport som Svenska Dagbladet tagit del av.

På grund av sjuksköterskebrist har SOS Alarm ibland svårt att kunna göra medicinska bedömningar av inkommande larmsamtal.

Västra Götaland kommer nästa år att ta över prioriteringen av de inkommande samtalen och Stockholm utreder nu frågan.

I Västmanland och Uppsala län har landstingen redan tagit över både inkommande larmsamtal och ambulansdirigering och enligt en rapport som SvD tagit del av så var de fyra första månaderna lyckosamma.

”Behöver lokalkännedom”

Sjukvårdens larmcentral, som ansvarar för ambulansdirigeringen i de båda landstingen, tog under perioden juni-september emot 19 300 överkopplade 112-samtal. Svarstiden var i genomsnitt 4,6 sekunder. Under samma period förra året, i SOS Alarms regi, var svarstiden över 20 sekunder.

Landstingen har även kunnat förkorta den tid det tar mellan ett inkommet samtal och att en ambulans är på väg.

I Uppsala län och Västmanland bedömdes alla de 19 300 larmsamtalen av en sjuksköterska, att jämföra med vart fjärde samtal innan landstingen tog över regin.

– Vår filosofi är att man behöver lokalkännedom i geografi och sjukvårdsstruktur. Tack vare att vår personal har rätt utbildning ökar precisionen i utförande av tjänsten. Ambulans skickas snabbt till dem som verkligen behöver, säger Per Andersson, verksamhetschef för ambulanssjukvården i landstinget i Uppsala län, till SvD.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln