Flickan i Clintons tv– reklam väljer Obama

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-03-10

Upprörd över att arkivbilder på henne hamnade i Hillarys domedagsreklam

Casey Knowles, till höger, gillar inte reklamfilmen som hon ovetande hamnade i.

Barack Obama-supportern Casey Knowles, 17, blev minst sagt förvånad när hon plötsligt fick se sig själv i en reklamfilm för Hillary Clinton.

– Poängen i filmen är billig, säger Knowles i morgonprogrammet Good Morning America.

Bild ur Hillary Clintons reklamfilm.

Det var när Casey Knowles var åtta år som hon medverkade i en reklamfilm för ett järnvägsbolag. Bilderna på Casey såldes senare vidare som arkivbilder.

”Vem ska svara”

Nio år senare användes de alltså i reklamsnutten för Hillary Clinton. I filmen visas flera sovande barn samtidigt som en berättarröst ställer den retoriska frågan vem det är som ska svara i telefonen när den nationella krisen bryter ut mitt i natten.

Budskapet anspelar på Barack Obamas bristande erfarenhet, vilket upprör Knowles. Hon är en hängiven Barack Obama-supporter som dessutom arbetar i Obamas kampanj att bli vald till demokratiska presidentkandidat.

Billig poäng

– Det som jag inte gillar med reklamen är att den spelar på folks rädsla. Det är en billig poäng. Jag föredrar verkligen Obamas budskap att se fram emot en ljus framtid, säger hon i en intervju med morgonprogrammet Good Morning America.

Casey Knowles, som fyller 18 år i lagom tid för att kunna rösta i november, säger att hon har haft kontakt med Obamas kampanjhögkvarter.

– Jag nämnde att vi skulle göra en reklamfilm till svars. De tyckte att det lät roligt och kanske blir det av, säger hon.