Det inkluderande modet är omodernt: ”Använt klart det idealet”

Modevetaren ser en smalhets bland unga

Publicerad 2024-02-22

Färre modeller i plus-size på catwalken och i reklam, och kända klädmärken som slutar sälja stora storlekar.

Det inkluderande modet har blivit omodernt.

– Det känns som att det går bakåt, men slår man ut det över tid tror jag att vi ändå gjort framsteg, säger modevetaren och fotografen Emily Dahl.

Den senaste tiden har klädkedjan Monki hamnat i blåsväder efter att de gjort om sin profil. Den tidigare inkluderande inriktningen med människor med större kroppar i sin reklam och större storlekar bland kläderna har försvunnit. I stället gäller smala modeller och färre storlekar i butikerna.

Detta har väckt stark kritik. Men modevetaren Emily Dahl, 37, säger att Monki inte är unikt, utan att det är ett tecken i tiden.

– Det är inflationstider. Kedjorna vill satsa på säkra kort. Och man vet att storlekarna 36, 38 och 40 säljer bättre.

Samtidigt ser man en backlash i

wokeWoke är en amerikansk term som beskriver medvetenhet om bland annat jämlikhet, olika typer av diskriminering och rasism., säger hon.

– Folk är trötta på att allt ska vara politiskt korrekt och modevärlden är trött på att behöva ta allt i beaktande hela tiden. Man har ”använt klart” det här idealet nu.

Emily Dahl är modevetare och ser att den inkluderande trenden allt mer försvinner från modebranschen. I stället är vi tillbaka till size zero-modeller och färre storlekar i affärerna.

Smalhets bland yngre

Trots att det inkluderande modet inte längre är trendigt , utan vi mer och mer går mot ”heroin chic” igen, menar Emily Dahl att allt inte har varit förgäves.

– Man tar några steg fram och sedan måste man backa lite, säger hon.

Hon gjorde sin master kring bildspråk i modetidningar och har följt hur kroppar har porträtterats under många år. Hon kan konstatera att det trots allt är mycket bättre nu än för 15 år sedan. Då pumpade tidningar ut bantningsknep, som exempel.

– Jag tror att folk kan känna ”gud, det går ju bakåt” och att det kan kännas hopplöst, men alla stora genombrott ger effekt långsiktigt. Sedan kommer det att komma bakslag beroende på världsläge och världsekonomi, men värderingarna har ändå blivit ändrade i grunden.

Hon ser dock tendenser att det finns en smalhets hos tjejer i åldern 13–15 år, även om de växt upp med det inkluderande modet.

– Jag upplever att de tycker att det är okej för andra att ha en kropp som inte framhålls som idealet, men att de inte är lika accepterade mot sig själva. Jag tycker också att jag ser mer ätstört material i flödet. Inte

pro-anaPro-ana är en rörelse som vill lyfta fram anorexia som en livsstil i stället för ett sjukdomstillstånd., men nästan.

Vara snäll mot sig själv

Det är heller ingenting som är enkelt att sätta stopp för, menar Emily Dahl.

– Det är tufft att vara ung och identifiera sig som kvinna i dag. Det är svårt att skydda någon från det. De kommer att absorbera det genom Tiktok och andra sociala medier.

Men som förälder kan man till exempel försöka prata om värderingar och om att man ska vara snäll mot sig själv, säger hon.

– Man pratar om att ”unna sig”, men det gör ju också att unna sig blir en lyx man annars inte är värd. Så jag tror att man ska prata om att man är värd att må bra.

Följ ämnen i artikeln