Positiv ton ska ge M-röster i EU-val

Uppdaterad 2019-04-17 | Publicerad 2009-05-08

Kampanj betonar nyttan av EU

En positiv kampanj som betonar nyttan av EU, mer än det som inte fungerar.

Det hoppas Moderaterna ska dra röster i valet till EU-parlamentet den 7 juni.

Och en och annan påminnelse per telefon.

Anslaget blir mer positivt än vad partiet tidigare tänkte sig, enligt Per Schlingmann, Moderaternas partisekreterare. M har under vintern fått kritik av bland andra Folkpartiet, för att planera en kampanj med en olycklig, nationalistisk ton.

– Det är en mer positiv agenda än tidigare, vi betonar mindre det som inte fungerar, sade Schlingmann vid en pressträff på fredagen.

Han hävdar att klimatproblem och finanskris har fungerat som dörröppnare till en debatt om för varför ett starkt EU behövs på viktiga områden.

Framförallt handlar det för Moderaternas valarbetare inför valdagen om att mobilisera medlemmar, sympatisörer, vänner, bekanta och arbetskamrater att gå och rösta.

Möta väljarna

Då kanske ett av partiets mål kan uppfyllas – att höja valdeltagandet över låga 37,9 procent från valet 2004. Och kanske går det också att nå det andra målet, att höja M:s resultat över de drygt 18 procent som partiet fick 2004.

– Vi gjorde ett mycket bra val 2006, vi har haft en mycket positiv utveckling sedan i höstas i opinionen och det finns en väldig vilja i partiet att möta väljarna, säger Per Schlingmann men tillägger att han har en "ödmjuk" inställning till vilket resultat M kan nå.

Han säger att han inte tar stor notis om någon opinionsundersökning som säger att M skulle ha chans att få flera extra mandat i EU-parlamentet jämfört med de fyra platser partiet har nu.

E-post från Bildt

Några tusen personer har hittills erbjudit sig att låta M få fem minuter av deras tid vid två tillfällen, dels den 20 maj då förtidsröstningen börjar, och i valspurten den 4 juni. De ska då få e-post av Carl Bildt och tips och råd om hur de kan ringa, e-posta, knacka dörr eller på andra sätt ta kontakt med personer de stöter på för att övertyga dem om att gå och rösta och helst då också moderat.

Den som vill kan teckna sig för att få en påminnelse per telefon från statsministern om att gå och rösta, nära inpå valdagen.

Kampanjen, som partiet totalt spenderar 15 miljoner på (11 miljoner mer än i EU-valet 2004), ska bli intensiv från den 20 maj och ännu mer så de tre sista dagarna. Nya inslag i valkampanjen blir också de reklamsnuttar som M och de tre övriga borgerliga partierna ska köra i TV4.

TT

Följ ämnen i artikeln