Myndighet utreder Swedavia efter kinesisk upphandling på Arlanda

Publicerad 2022-02-16

Swedavia försvarar sitt inköp av toppmodern säkerhetsutrustning från det kinesiska bolaget Nuctech till Arlanda.

Tillsynsmyndigheten Transportstyrelsen gör dock en annan bedömning – och har efter Aftonbladets avslöjande startat ett tillsynsärende.

– Vi behöver titta på om deras upphandling och deras agerande är i enlighet med lagstiftningen, säger Gunnar Ljungberg, luftfartsdirektör på Transportstyrelsen.

Swedavias upphandling av kinesisk screeningutrustning till den nya säkerhetskontrollen på Arlandas terminal 5 har fått tung kritik.

Politiker i näringsutskottet gick i går ut och krävde svar av ansvarig minister Karl-Petter Thorwaldsson (S) kring statens ägarstyrning och Moderaterna slog fast att det är frågan om en säkerhetsskandal.

Företaget Nuctech sköter säkerhetskontrollerna på flera flygplatser, bland annat här i Bryssel.

”Kände inte till det här”

Bakgrunden är att bolaget Nutech enligt AP är nära knutet till den kinesiska statsmakten och Kinas försvarsmakt ”Folkets befrielsearmé”.

– Vi vet ju att kinesiska staten använder övervakningssystem för att dammsuga västvärlden på information och personuppgifter och ofta handlar det om bakdörrar i systemen som läcker känslig information tillbaka till Kina, sa Lars Nicander, seniorrådgivare på Försvarshögskolan, som ställde sig undrande till upphandlingen.

Swedavia har dock genomgående försvarat upphandlingen – och sagt att anbudet var bäst och billigast.

I dag meddelade tillsynsmyndigheten Transportstyrelsen att man inleder ett tillsynsärende kring Swedavias upphandling av de nätverksuppkopplade röntgenmaskinerna till landets största flygplats.

– Vi kände inte till det här innan ni via nyhetsrapporteringen gjorde det känt. Och vi har med anledning av de uppgifterna i dag startat ett tillsynsärende och det innebär att vi tar kontakt med Swedavia i frågan. Vi behöver titta på om deras upphandling och deras agerande är i enlighet med lagstiftningen.

Kinesisk militär.

”Kommer att undersöka”

Enligt den nya säkerhetsskyddlagstiftningen ska en aktör som Swedavia ta initiativ till samråd med tillsynsmyndighet inför en upphandling den andra aktören, i det här fallet Nuctech, kan få tillgång till säkerhetskänslig verksamhet ”av betydelse för Sveriges säkerhet”.

Det har Swedavia inte gjort i det här fallet.

– Vi har inte tagit emot något samråd och det är också något vi kommer att undersöka om de omfattas av det kravet eller inte, säger Gunnar Ljungberg.

Kan få miljonböter

Om Transportstyrelsen kommer fram till att Swedavia har agerat felaktigt under upphandlingen har tillsynsmyndigheten möjlighet att utdöma ett vite eller en sanktionsavgift på mellan 25 000 kronor och 50 miljoner kronor enligt lagstiftningen

– Ärendet kommer nu att löpa på och Swedavia kommer att få svara på frågor. Vi kartlägger vad som är och utifrån den gällande lagstiftningen vad som föreligger.

Swedavia uppger själva i en kommentar att man inte tycker att det behövdes något samråd med tillsynsmyndigheten inför affären eftersom de kinesiska maskinerna används i flera andra länder.

”Den utrustning som upphandlingen avser är operativ standardutrustning som är godkänd av ECAC, ansvarig granskningsmyndighet i Europa. Vår bedömning är att vi har följt såväl gällande upphandlingsregler som reglerna i Säkerhetsskyddslagen samt att upphandlingen inte har krävt ett samråd i linje med Säkerhetsskyddslagen.”, uppger presschefen Robert Pletzin, som också uppger att man planerar att i efterhand sluta ett säkerhetsskyddsavtal med det kinesiska bolaget.

John Granlund