Ilska mot elsparkcyklarna i Växjö: ”De ligger överallt”

Publicerad 2021-09-25

Elsparkcykelkriget eskalerar i Växjö.

Invasionen gjorde 64-årige Stefan Andersson så rasande att han gav sig ut för att slänga fordonen – men de var för tunga.

– Det är ju galet att de står mitt på ett övergångsställe. Någon kan skada sig, säger han.

Under helgen översvämmades Växjö centrum av elsparkcyklar. Detta trots att kommunen hittills nekat alla företag som velat placera ut sparkcyklar.

När 64-årige Växjöbon Stefan Andersson fick syn på cyklarna ilsknade han till. Mest arg blev han när han såg en som stod placerad mitt på ett övergångsställe.

– Jag blev förbannad. Det är ju livsfarligt att de ligger överallt, säger Stefan Andersson.

Under förra helgen översvämmades Växjö centrum av elsparkcyklar.

Han största oro är att någon synskadad ska råka illa ut om en sparkcykel är illa placerad. Även personer med rollator har svårt att ta sig fram om de står felparkerade, påtalar han. Dessutom framförs de farligt.

– Det är inte många av dem som kan trafikreglerna när de kör. Man kör bland annat mot högerregeln och i maxfart på gångbanor, säger Stefan Andersson.

Stefan Andersson läste lite på nätet och där hade invasionen av elsparkcyklar blivit en snackis. Bland annat i gruppen ”Cykla i Växjö”. Även Stefan skrev ett inlägg och föreslog att man skulle ge sig ut och slänga sparkcyklar. Ingen nappade på förslaget men Stefan tog själv en cykelrunda för att rensa upp. Men det visade sig att sparkcyklarna inte var så lätta att göra sig av med.

– De var är så tunga att jag inte orkade kasta iväg dem. Det var tur. Men jag parkerade dem på ett lämpligare sätt, säger Stefan Andersson.

Stefan Andersson, 64, fick nog av kaoset på gatorna i Växjö.

Stefan Andersson uppskattar att han flyttade 10 till 15 sparkcyklar som var felparkerade.

– Jag tror att det fanns över 200 i centrum. Det kändes så.

”Respektlöst”

Även tekniska nämndens ordförande, Sofia Stynsberg (M), togs på sängen av sparkcykelsinvasionen. Hon såg plötsligt två ungdomar på var sin sparkcykel från sin balkong. Den ena av dem klev av och parkerade mitt i cykelbanan. Då regerade hon.

– Jag ropade ”Hallå! Ni får inte ställa den där”. Då flyttade de den åt sidan, säger Sofia Stynsberg.

Hon är noga med att påpeka att hon inte har något mot generellt mot elsparkcyklar eller företag som vill expandera. Samtidigt blev hon både förvånad och arg när hon insåg att ett företag hade satt ut hundratals sparkcyklar.

– Jag blev väldigt besviken och tycker att det var ett respektlöst sätt att hantera det på. Jag tycker att man ska respektera ett ställningstagande. Vi har sagt nej tidigare och har valt att avvakta.

Sofia Stynsberg (M), ordförande i tekniska nämnden.

Nu utreder tekniska nämnden hur de ska hantera situationen. Förvaltningen har fått i uppdrag att kontakta företaget som äger cyklarna. Man tittar också på vilka regler kommunen ska införa för att förebygga nedskräpning och en otrygg utemiljö.

– Att de inte kan slängas hur som helst och att de inte klustras ute i trafiken, säger Sofia Stynsberg.

Kan det bli dyrt för företaget?

– Det kan bli så att det blir dyrt för den som använt sparkcykeln. Hur mycket det skulle kunna bli vet vi inte ännu. Kanske mellan 500 och 1 000 kronor.

”Är jättebekvämt”

En av de som blev positivt överraskad av elsparkcyklarna är Carl Cronholm. Under måndagen passade han på att hyra en för att åka till affären.

– Jag tycker att det var en bra idé. Det är jättebekvämt men det är svårt att veta vad effekterna kommer bli längre fram, säger Carl Cronholm.

Carl Cronholm är positiv till de nya elsparkcyklarna.

Bakom sparkinvasionen i Växjö ligger det var norska företaget Ryde. De har också ha placerat ut cyklar i Gävle utan okej från kommunledningen. Men företaget bryter inte mot några regler. Detta då sparkcyklarna räknas som cyklar och inte är tillståndspliktiga. Däremot kan kommuner besluta om egna lokala regler. Exempelvis har Stockholms trafiknämnd klubbat igenom ett krav på polistillstånd för uthyrare.

Aftonbladet har sökt företaget för en kommentar.

Följ ämnen i artikeln