Dödsfall vid plankorsningar ökar

Publicerad 2012-09-23

På Trafikverket hänvisar man till slumpen

Olyckorna vid landets plankorsningar har redan i år nått höga nivåer.

I går avled en man efter att hans bil kolliderat med ett tåg – men på Trafikverket slår man ifrån sig kritiken.

– Slumpen slår från år till år, även på rikssiffrorna totalt, säger Lars Nilsson.

I veckan kolliderade en personbil med ett SJ-tåg vid en plankorsning utrustad med en så kallad helbom.

Föraren avled på plats och blev enligt preliminär statistik från Trafikverket det tolfte dödsfallet i år kopplat till plankorsningar – alltså korsningar mellan bil- och järnväg.

Många dödsfall redan i år

Redan i år har 19 olyckor anmälts till Trafikverket, och av dessa har hela åtta skett vid en plankorsning utrustad med helbom.

Siffrorna kan redan mäta sig med de 22 olyckor som registrerades vid landets plankorsningar 2011.

Cecilia Lindsten, 38, bor i närheten av en plankorsning i Eneryda.

Efter att hon talat med en vän som precis hunnit över spåret när ett X2000 susade förbi bakom, kände hon att det var dags att agera.

– Vår korsning är utrustad med signalsystem och bom, men inget av dessa hade signalerat, och de hann precis över, berättar Lindsten – som gick till kommunen efter att samma sak hände igen:

"Får inte hända igen"

– Vi mejlade kommunen som i sin tur tog kontakt med Trafikverket. Där var det ingen speciell respons. De svarade att "det här ska vara åtgärdat".

Från kommunens sida fick de då svaret att "höra av sig om det händer igen" – något hon reagerade starkt på.

– Detta får inte hända igen, tänkte jag.

Cecilia Lindsten har nu själv upplevt hur tåg har åkt förbi utan att bommen fälts ner. Och hon känner sig inte trygg när hon åker hem från jobbet till sitt hus på andra sidan spåret.

– Man tänker ju aj aj, nu måste man kolla noga. Jag kör alltid fram sakta till bommen och tittar väldigt noga, konstaterar hon.

Hänvisar till slumpen

På Trafikverket vill man inte dra några stora växlar på antal dödsfall i år:

– Det är alltså statistiskt låga tal som vi pratar om, slumpen slår från år till år, även på rikssiffrorna totalt, säger Lars Nilsson, utredare på Trafikverket.

Han påpekar också att det varit en kraftig volymökning på järnvägstrafiken sedan 80-talet, då olyckssiffrorna var betydligt högre.

– Men vi har en nollvision som sätter våra gränser, säger han.

Att många av olyckorna sker vid så kallade helbommar beror delvis på trafikanterna som kryssar sig ut på spåren, menar han:

– Vi har ju konstaterat att folk kryssar mellan bommarna med bilarna. Det är allvarsamt, de finns inte där för skojs skull, utan ibland går tågen snabbt förbi, avslutar Lars Nilsson.