De blev blåsta på semesterboendet

Publicerad 2016-03-26

”Man kan inte lita på Airbnb

Ebba Lindberg bokade bostad i skidorten Livigno till påsk via tjänsten Airbnb.

Men huset avbokades i sista stund.

I över ett dygn tvingades hon jaga nytt boende.

– Jag kommer inte att anlita Airbnb igen, säger Ebba Lindberg.

Ebba Lindberg hade bokat skidsemester tillsammans med pojkvännen och två andra vänner över påsk. Allt var klappat och klart sedan några månader tillbaka och de skulle bo i den lilla alpbyn Livigno i Italien.

De hade ordnat boende via uthyrningstjänsten Airbnb, en sajt där privatpersoner anmäler sina hem och där hemmen blir rangordnade via gästernas omdömen.

Låg ute med tusenlappar

Pengarna drogs från Airbnb – men när sällskapet skulle åka ner till södra delarna av Europa fick Ebba Lindberg ett meddelande av damen som hyrde ut huset.

– Då skickar hon ett sms klockan halv tolv att hon inte kan ta emot oss, säger Ebba Lindberg.

Plötsligt låg hon ute med tusenlappar och hade ingenstans att bo. Samtidigt försökte hon att kontakta företaget och hyresvärden utan att få något svar. Hon var själv utelämnad till att lösa situationen. När hon och pojkvännen istället skulle tillbringat tid i skidbacken fick hon sitta i flera timmar försöka komma på en lösning.

Hon tycker det är konstigt att ett stort företag som Airbnb inte har något system för reservboende eller för att få återbetalning på ett smidigt sätt.

– Man kan inte lita på Airbnb. Jag har inte varit med om något sådant här innan, säger Lindberg.

”Extremt stressande”

Efter att 29 timmar av semestern passerat lyckades hon få kontakt med Airbnb, som kunde lösa boendesituationen, men istället i Sankt Moritz i Schweiz. Hon har tidigare använt uthyrningstjänsten och känt sig nöjd men den här gången förvandlades semestern till något som inte var särskilt avslappnande.

– Det har varit extremt stressande, man sitter med fyra personer som man planerat att tillbringa semestern med och får inget besked. Jag kommer inte att anlita Airbnb igen. Man är inte säker på att man får det man betalat för, säger Ebba Lindberg.

Aftonbladet har sökt Airbnb för en kommentar. Företaget skriver på sin hemsida att hyresvärdar som säger nej till gäster i sista stund inte uppfyller kraven för ansvarsfullt värdskap.

Följ ämnen i artikeln