Löfven Förbifarten kommer att byggas

Uppdaterad 2018-08-22 | Publicerad 2014-11-21

Statsminister Stefan Löfven gjorde upp med MP om att frysa projektet.

Det kostar 4 miljoner kronor om dagen, och MP anser det vara värt kostnaden – men nu slår Löfven fast:

– Förbifart Stockholm kommer att byggas, säger han Svenska Dagbladet.

Sedan regeringsskiftet har bygget av Förbifart Stockholm pausats, för att se över finansieringen. Miljöpartiet är sedan länge motståndare till Förbifarten, medan Socialdemokraterna varit för. Enligt överenskommelsen mellan regeringspartierna ska bygget återupptas den 1 maj 2015.

"Kommer att byggas"

Den borgerliga kritiken mot pausen har varit hård.

I går körde en majoritet bestående av Alliansen och Sverigedemokraterna över regeringen i trafikutskottet, och beslutade att bygget ska återupptas den 1 januari.

Investors vd Börje Ekholm har uppgett att regeringen på kort tid skapat en osäkerhet som skadar Sverige.

När SvD Näringsliv träffade Stefan Löfven i New York i samband med hans besök vid FN-högkvarteret säger han:

– Näringslivet borde ha lite is i magen och höra vad vi säger, att Förbifarten ska byggas.

4 miljoner per dag

Den 16 december sker omröstning i frågan i riksdagen. Infrastrukturminister Anna Johansson (S) har möjlighet att besluta om att dra igång projektet innan dess, men kan också avvakta.

Om projektet stoppas  riskerar Trafikverket stora skadestånd till kontrakterade företag som redan är igång. Enligt myndigheten jobbar runt 700 personer med förbifarten redan, vilket beräknas kosta 4 miljoner kronor per dag.

Skjuts förbifarten upp ett halvår skulle kostnaden därmed uppgå till 730 miljoner kronor.

Karin Svensson Smith, trafikpolitisk talesperson i MP och trafikutskottets ordförande säger om Löfvens uttalande:

– Jag har lärt mig att inte kommentera det som citeras i tidningar. Jag har själv blivit felciterad. Det jag kan konstatera är att vi har en överenskommelse som säger att vi ska frysa projektet till 1 maj 2015.

MP-ledamot: "Är värt pengarna"

Hon tar upp att det nu ligger hos Stockholms stad och Stockholms läns landsting att se över om Förbifarten är det bästa för infrastrukturen norr om Stockholm.

– Det ska utredas först. Vi har ambitionen att minska beroendet av fossila bränslen och öka kollektivtrafiken, säger Svensson Smith.

Hon anser det vara "udda" av oppositionen att just bryta ut två infrastrukturfrågor: Bromma flygplats och Förbifarten, ur infrastrukturbudgeten.

Är det värt att frysa projektet, trots att det tickar miljoner varje dag?

– Det hade man kunnat fråga sig om exempelvis Hallandsåsen också. Är det så att Stockholms stad kommer fram till att det här är fel projekt så är det värt pengarna för frysningen.Det första regeringen Reinfeldt gjorde 2006 var att frysa Citybanan under ett år, mycket längre än vad vi gör nu. Det kostade en massa. Man kan säga att Alliansen är konsekvent i att stoppa tågprojekt för att i stället bygga fler vägar.

Landstinget utreder inte

Men Alliansen som styr landstinget i Stockholm skickade nyligen ett brev till Anna Johansson där de skriver att de hoppas S "tar sitt förnuft till fånga och står upp för sitt vallöfte".

Finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahl (M) menar att Svensson Smith har fel om att landstinget fortfarande utreder projektet:

– Efter att Alliansledningen sagt nej till en omförhandling av Förbifart Stockholm har nu även en majoritet i trafikutskottet kört över regeringen i frågan. När Stefan Löfven i dag lovar att Förbifarten ska byggas är frågan hur snart spaden sätts i marken. Den rödgrönas regeringens politiska spel kostar 4 miljoner kronor per dag.

Aftonbladet söker Anna Johansson.

Följ ämnen i artikeln