”Det var hot inblandade”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-20

Filmfotografen Jallo Faber startade sin karriär med skandalfilmen ”Sökarna”

Filmfotografen Jallo Faber inledde karriären som stillbildsfotograf i en skandalfilm.

Här berättar han om sin karriär som doldis i en bransch full av divor och kändisar.

Filmfotografen Jallo Faber inledde sin filmkarriär på stökigast möjliga vis: med produktionen av en av Sveriges mest skandalomsusade filmer – kultfilmen ”Sökarna” från 1993.

– Det var ganska extremt faktiskt. Man hörde om att folk i produktionen hotade varandra och så. Liam Norberg var väldigt speciell, tuff och samtidigt väldigt gullig, minns han.

Utmaningar

Jallo inledde sin fotokarriär redan som 14–åring, då han gick en kurs i fotografi tillsammans med en kompis. Han fastnade direkt för utmaningen. Det var svårt – och därför intressant.

- Jag vill att varje dag ska vara komplicerad: först trasslar vi in oss och sen trasslar vi ut oss. Och om det har vart för lätt så har vi inte gjort det tillräckligt bra, säger han.

Det var som stillbildsfotograf Jallo Faber ramlade in i den vilda inspelningen av ”Sökarna”.

– Där kunde man känna att man var nära den undre världen, som man kanske inte sett så mycket av annars. Det var roligt och intressant, ibland lite skrämmande. Men framförallt så var ”Sökarna” en väldigt bra filmskola, berättar han.

Musikvideor

Att ha stillbildsfotografin i ryggen, det har varit en styrka. Stillbildsfoto ger en bra känsla för komposition, färgsättning och ljus – lika viktigt i rörlig bild som i fotografier.

– Det svåraste för mig var att fylla bilden med innehåll, därför fokuserade jag mest på det tekniska i början. Jag hade kanske inte så mycket att berätta när jag var riktigt ung...För mig är det viktigt att fundera på vad det är som gör en bild intressant, men framför allt vad som gör scenen, dramat, intressant.

”Stillbild för tråkigt”

Den rörliga bilden och filmen har alltid varit det som lockat mest.

– Det som är kul med film är att det är en stor kollektiv process och regissören och fotografen är de som finns med hela tiden.

Efter ”Sökarna” och ett antal andra filmer, började Jallo Faber filma musikvideor med artister som Robyn, Meya, Mauro Scocco och Bo Kaspers orkester. Det har även blivit ett stort antal reklamfilmer.

En av de största var en julreklam med den återförenade superpopgruppen Spice Girls. Att som svensk kameraman få de fem superdivorna intresserade var inte det lättaste, berättar Jallo Faber.

– Victoria Beckham var divig, och svår att komma åt. Men det blir väl så, de har sådan "superstardom” – ett helt team på 250 personer kan bli knäpptysta bara dom stiger in i ett rum.

För en fotofilmare är diviga arga skådespelare och popstjärnor vardag. I deras jobb ingår många långa väntetimmar – på att kameror och ljussättning ska bli klart.

Men det går också att bli populär.

– När film är som bäst är kameran ren psykologi. Det finns inget mellan dig som betraktare och filmen. Regin, fotot, skådespelarna, ljudet, ljuset, kläderna, scenografin är inget du tänker på – hela dramat blir som ett koncentrat av livet. Som filmfotograf vill du gripa människor med ett drama. I mitt arbete måste jag förstå intuitivt vad en regissör vill ha och sedan försöka göra det ännu bättre. Sedan är det viktigt att det blir vackert också. Om man gör en vacker bild av en skådespelare så blir de ofta väldigt glada, säger Jallo Faber.

Vad gör en riktigt bra filmfotograf?

– Det viktigaste i livet, och som filmfotgraf är att jag vågar luta mig ut över stupet, så att jag nästan trillar... Ta allting lite längre än jag egentligen vågar. Annars blir det bara medelmåttigt.

Hitta din fotobutik på
nätet

Följ ämnen i artikeln