Så vill S förbättra tågtrafiken

Uppdaterad 2019-06-25 | Publicerad 2014-01-22

Socialdemokraterna vill förbättra tågtrafiken  – genom återföra ansvaret för underhållet till staten.

Dessutom vill man att tillsynen ska tas över av Trafikverket för att förbättra säkerheten.

– Om olyckan skulle vara framme, en olycka med persontåg och kanske dödsfall, då är det för sent. Vi måste agera nu, säger S-ledaren Stefan Löfven.

Stefan Löfven, partiledare för S

Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven och trafikutskottets ordförande Anders Ygeman (S) höll i dag presskonferens vid Sundbybergs lokstall om hur man vill stärka underhållet av den svenska järnvägen.

– Den svenska järnvägen befinner sig i kris. Den har rekordlågt förtroende. En tredjedel väljer bort järnvägen för risken att bli föresenade, säger Ygeman.

De båda lyfte fram de två godstågsolyckor som skett söder om Stockholm den senaste tiden. S-ledaren nämnde också de tre allvarliga persontågsolyckor som skedde i Storbritanien i slutet av 90-talet.

– Ansvaret är att se till att det aldrig händer i Sverige. Efter olyckorna började de förändra sin organisation och jag tycker vi har skyldighet att se till att det aldrig händer.

Vill att staten ska ha ansvaret

S vill nu omvandla Infranord, som ägs av staten, till en underhållsenhet inom Trafikverket. När kontrakt med privata entreprenörer löper ut ska dessa överföras till den nya enheten.

– Riksrevisionen påpekar att Trafikverket i dag inte har tillräckligt bra kompetens om standarden på tågbanorna och om underentreprenörernas jobb har blivit rätt utfört. Någon måste sitta på helhetsansvaret. Det fungerar inte att regeringen skyller på Trafikverket som sedan skyller på underentreprenörer, säger Löfven.

Vill se mer kompetens

Enligt S-ledaren saknas också kompetens på Trafikverket om hur upphandlingarna ska gå till.

– Den finns inte i dag, och då beställer du tjänster enbart på pris. Men när det gäller järnvägen är det inte så enkelt, man måste tänka på säkerhet. Det gör inte regeringen i tillräckligt stor utsträckning, säger Löfven.

Dessutom vill S att ansvaret för tillsynen av järnvägen ska ligga hos Trafikverket. I dag är det entreprenörerna som själva sköter inspektionerna. Dessutom vill man stärka meddelarfriheten för anställda inom tågbranschen. I de avtal som skrivs med privata aktörer ska meddelarfriheten skrivas in.

Ställer sig frågande till finansiering

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) säger att hon också är kritisk till hur järnvägen fungerar i dag.

– Det är också därför regeringen jobbar med många olika saker. Bland annat några av dem som Löfven tog upp idag. Jag håller med om att underhållet måste bli bättre, men även inspektionerna, säger hon.

Hon ställer sig dock väldigt frågande till hur Löfven planerar att finansiera sina idéer.

– Han presenterar ett förslag i dag som kan kosta 20 miljarder, men inte hur det ska finansieras. Järnvägens problem är på riktigt, då måste också förslagen finansieras på riktigt, säger hon.

Elmsäter-Svärd hänvisar till en utredning som gjordes när monopolet inom järnvägsunderhållet slopades och flera entreprenörer släpptes in.

– Då kunde man se att kostnaderna har minskat med 25 procent utan att säkerheten och kvaliteten har tummats på. Ska man återgå till det vi hade tidigare skulle det bli 25 procent dyrare. Räknar jag på vad vi har föreslagit för drift och underhåll de kommande tolv åren så är det 20 miljarder, säger hon.

Pär Karlsson

Följ ämnen i artikeln