Däckfirman om potthålskaoset: ”Lokalen proppfull av fälgar”

Publicerad 2024-01-31

Potthål på landets vägar har skadat många bilar.

På däckfirman City Däck Öresund har inkomna fälgskador ökat markant.

– Det är skador som är tydligt orsakade av potthål, säger Mats Björling som jobbar på däckfirman.

På Citydäck Öresund i Malmö arbetar man för fullt i nuläget med att renovera skadade fälgar. Enligt Mats Björling som jobbar på däckföretaget har antalet skadade fälgar som kommit in ökat med 30 procent jämfört med förra året.

– Det är skador som är tydligt orsakade av potthål. De började komma in till oss i slutet på november och vi kan tydligt se ökningen av skadade fälgar hos oss i december, säger Mats.

Köpt in extra maskin

Till skillnad från vanligare fälgskador utmärker sig en potthålsskada på att den drabbat fälgens kant, enligt Mats. Fälgen blir då oval med ordentliga jack.

Och skadorna väller in. Han berättar att de försöker hålla nere köerna så gott det går. För att klara trycket har man fått köpa in en extra maskin på firman för att klara behovet.

– Överlag är hela lokalen är proppfull med fälgar. Vi har inne en bil just nu där fälgarna på samtliga av bilens däck är skadade, säger han.

Trots att affärerna går bra så är Mats kritisk till väglaget.

– Vi tar ju tacksamt emot kunder, men samtidigt är det bedrövligt att det ser ut så på vägarna. Kommunerna borde se till att de inte finns.

Nästan 80 fler gropfall

Den tidiga och kalla vintern ses som förklaring till de ovanligt många potthålen som dykt upp på landets vägar. Enligt branschorganisationen Transportföretagen är 34 procent av de statliga vägarna i mycket dåligt eller dåligt tillstånd.

Trafikverket har märkt av det dåliga väglaget. De två senaste månaderna har man fått in 277 skadeärenden med rubriken ”grop” – nästan 80 stycken fler än förra året.

Flera faktorer ligger bakom uppsvinget, enligt Felicia Danielsson på Trafikverket. En regning sommar och höst har skapat ett blött väglag som tillsammans med skiftande temperaturer lett till de många potthålen.

– Kylan från slutet på november och i januari frusit vattnet och skapat sprickor under vägtoppen som expanderar. När de tinar så försvinner isen. Då släpper vägryggen och asfalten rasar ned i ett hål.

– Potthålen skapas plötsligt och upptäcks ofta först efter det att en skada skett, säger hon.

Däckfirman Citydäck Öresund i Malmö är ”proppfull av fälgar”, enligt Mats Björling.

Lagar över hela landet

I nuläget arbetar man brett över landet med att laga asfalten. Men de är temporära.

– På vissa ställen fylls de upp med grus, som kan vara en lösning ifall man kör långsamt.

För att permanenta lagningar ska fungera måste det vara varmare.

– De permanenta lagningarna kan göras först till våren när temperaturen är över femton plusgrader. Då går det att göra bra asfalteringsarbeten, säger Felicia Danielsson.

Följ ämnen i artikeln