Norwegian ser över motorer efter Southwest-explosionen

Uppdaterad 2018-05-04 | Publicerad 2018-04-18

Southwest Airlines flight 1380 nödlandade efter att en motor exploderat.

En kvinna sögs delvis ut ur planet och dog.

SAS har motortypen på 66 av sina plan men kommer inte genomföra några extra kontroller som de först uppgav.

Under en flygning mellan New York och Dallas exploderade en motor på flygbolaget Southwest Airlines plan av modellen Boeing 737–700.

Planet tvingades nödlanda i Philadelphia. 43-åriga Jennifer Riordan dog efter att delvis ha sugits ut ur planet genom ett fönster.

Motorn som exploderade var av typen CFM56-7B, enligt Reuters. Tillverkaren uppger att totalt finns det över 8 000 motorer i bruk i dagsläget.

Norska Verdens Gang rapporterade på onsdagskvällen att lågprisbolaget Norwegian ska se över samtliga sina flygplan av typen Boeing 737.

Norwegian har sju flygplan av den modellen i sin flotta och samtliga motorer ska nu undersökas meddelar flygbolagets kommunikationschef Andreas Hjørnholmsom till VG.

Motortillverkaren CFM uppger i ett uttalande att de nu ska skicka ut tekniker som inom de närmsta 30 dagarna ska se över samtliga av Southwest Airlines-plan som är utrustade med den motorn.

Motorn sitter också på SAS vanligaste flygplanstyp Boeing 737. Totalt rör det sig om 66 SAS-plan som har olycksmotorn.

– Det har gått ut tillverkardirektiv om extra kontroller, sa Gunilla Danström vid SAS pressjour vid 21-tiden.

Men senare uppger SAS att det inte ska genomföras extrakontroller efter olyckan i USA.

– De uppgifterna var felaktiga, motorerna som det gått ut tillverkardirektiv om att kontrollera finns på Dreamlinern och gäller Trent-motorer, säger Gunilla Danström vid SAS pressjour.

– Några sådana plan har vi överhuvudtaget inte.

 

Fotnot: I en första version av artikeln uppgav SAS att de skulle genomföra extra kontroller på 66 av sina flygplan. En uppgift flygbolagets pressjour senare tog tillbaka.

Boeingplan av modellen 737–700 på Arlanda.

Följ ämnen i artikeln