Doldisen lyfter alla artisterna

Uppdaterad 2018-08-17 | Publicerad 2011-12-07

Britta i kören gör stjärnorna så mycket bättre

Du kan varje fredag se henne på tv. Och varje lördag. Och varje tisdag.

Men du vet inte vad hon heter.

Britta Bergström, 43, är superdoldisen som lyfter TV4:s ”Så mycket bättre”.

– Jag blev förvånad när jag såg hur mycket vi i bandet syns i rutan, säger körsångerskan.

”Melodifestivalen” 1996, 2003, 2004 och 2005. ”Eurovision Song Contest” 2004 och 2006. ”Idol” 2009, 2010 och 2011. ”Kär och galen” 2011. ”Så mycket bättre” 2010 och 2011.

Britta Bergström är van vid strålkastarljuset. Bara inte att själv stå i det. Som körsångerska har hon jobbat med i stort sett hela musik-Sverige på scen och på skiva.

”Enorm trygghet”

Hon har som en del av det hyllade husbandet i ”Så mycket bättre” en stor del i att låtarna från programmet hör till den mest nedladdade musiken i Sverige just nu.

– Hon tillför programmet jättemycket. Hon har sjungit på en del av mina låtar i olika sammanhang genom åren så det var en enorm trygghet att ha henne där, säger Martin ”E-Type” Erikson, 46.

Britta syns i ”Idol” på fredagar, ”Så mycket bättre” på lördagar, och ”Kär och galen” på tisdagar där hon agerar bröllopssångerska tillsammans med Kerstin Ryhed Lundin. Ändå är det förvånansvärt få som vet något om henne.

– Men jag har märkt en skillnad med ”Så mycket bättre”. Folk kommer fram till mig i affären och säger snälla saker om programmet. Jag blev lite förvånad själv när jag såg hur mycket vi i bandet syns i rutan, säger hon och skrattar.

Berömmet är välförtjänt – med tanke på vilket tungt lass Britta Bergström drar.

Långt förarbete

– Det är ju runt ett femtiotal låtar, och jag sjunger på i stort sett alla. På E-Types tolkningar tar jag ett ganska stort ansvar i refrängerna, det är ju lite hans signum, säger hon.

Förarbetet med de olika artisterna har varierat i längd.

Repetitionsarbetet håller på i flera veckor – men artisterna själva börjar repetera med bandet på allvar cirka tio dagar innan inspelningarna drar i gång.

Nya arrangemang

– Oftast får man skisser i förväg och börjar fundera på hur artisterna vill göra låtarna. Men med Lalehs låtar kände jag ”ok, det här tar vi när vi ses”. För hennes tolkningar är så långt från originalen. Det gäller Timbuktu också.

– Lalehs och Timbuktus tolkningar krävde nya körarrangemang.

Följ ämnen i artikeln