Full rulle i Ullared

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-11-09

Häng med nya tv-stjärnorna Gittan och Maggan på köprunda

ULLARED. ”Ullared” blev tittarsuccé.

Varuhuset säljer fler fryspåsar än någonsin – och Maggan och Gittan har blivit kändisar.

– Jag trodde inte att det skulle bli så här stort, säger Margaretha ”Maggan” Håkansson.

Gekås i Ullared är inte bara Skandinaviens största varuhus och ett succéprogram på Kanal 5.

Det är en livsstil.

Nöjesbladet åkte och gjorde Ullared tillsammans med radarparet Maggan och Gittan från tv-serien.

Efter två och en halv timmes väntande är shoppingsuget i den långa kön nästan övermänskligt starkt.

När portarna slås upp hamnar undertecknad mitt framför den framrusande hjorden och måste kasta sig åt sidan för att inte mejas ner.

Som tjurar nedför Pamplonas gator rusar kundvagnarnas förare förbi med fokuserade, maniska blickar med riktning mot de 20 000 kvadratmetrarna varuhus.

Nu ska det handlas.

– De är vi som har dragit hit dem, säger Margaretha ”Maggan” Håkansson, 70.

Birgitta ”Gittan” Strandberg, 54, stämmer in i väninnans skratt.

”Kolla! Det är ju dom från tv!”

De båda damerna brukar åka hit någon gång i månaden och navigerar vant fram till favorithyllorna med smycken och smink.

Det går ett sus genom folkhavet och för någon sekund avtar handelsivern: ”Kolla! Det är ju dom från tv!”

I dag är ingen vanlig dag på varuhuset Gekås i Ullared. Det är första lördagen, den mest hektiska dagen i veckan, efter att tv-serien som delar ortens namn sändes i Kanal 5.

Över en miljon människor bänkade sig framför apparaterna förra måndagen och de sprängde därmed Femmans tittarrekord med råge.

– Ser ni att de känner igen oss? frågar Maggan förtjust.

Människor kommer fram och säger hej. En del vill ha en kram, andra vill fotas med Maggan och Gittan som stormtrivs.

Medverkan i tv har gjort de skojfriska damerna till kändisar.

– Jag trodde inte att det skulle bli så här stort, säger Maggan.

Detta är den bästa lördagen i varuhusets historia. Runt 22 500 människor letade efter parkering, stod timmar i kö och handlade för omkring 21 miljoner kronor. Och köpte 17 000 fryspåsar.

Påkörd av kundvagn

– I måndags sålde vi 10 000, sen var programmet på kvällen. Sedan dess har vi snittat 17 000 fryspåsar om dagen, säger Boris Lennerhov, vd på Gekås och med i tv-serien.

Det enda som tar fokus från de dignande varubergen är när arga blicken kastas över axeln mot den lite för hetsige shopparen bakom som kört in kundvagnen i min häl. Annars är stämningen hjärtlig men fokuserad – trots trängsel värre än den framför scenen på en Tokio Hotel-konsert.

– Det va en jobbig dag änna, kan ingen be dem skingra sig, säger Maggan.

Pälsar provas, otaliga blusar och koftor synas. När fryspåsarna ligger tryggt i vagnen och ett par timmar passerat är damerna klara.

Men innan de återvänder till radhusen i Älekulla två och en halv mil bort ska favoriten inhandlas, 250 gram västkustsallad för det facila priset 14,95 kronor.