En fest rakt igenom

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-03-12

Scissor Sisters debut är ett förtjusande popalbum inspelat i en lägenhet

Snickarbyxor i skinn   ja, jag säger då det.

I teorin är Scissor Sisters ett generalangrepp på mina föreställningar om vad bra rock och pop ska innehålla. De flesta av kvintettens medlemmar är uppfostrade på olika konstnärliga performanceklubbar i New York. Frontfiguren och sångaren Jake Shears högaktar progressiv 70-talsrock och skivomslaget verkar ha stulits från klaviaturmagikern Rick Wakemans arbetsbord.

I Shears hem är inte heller Pink Floyds magnum opus ”The wall” ett skämt. Tvärtom. Scissor Sisters första stora, internationella hit är en cover på Floyd-balladen ”Comfortably numb” - en falsettångande discoversion som både Roger Waters och David Gilmour gillar.

I praktiken handlar det dock om ett förtjusande och omåttligt underhållande litet popalbum där gruppen vårdar sina melodier lika ömt som snickarbyxorna och fjäderkreationerna.

Skivan är till största del inspelad i basisten Baby daddys lägenhet och ambitionen har, enligt Shears, varit att skapa ett varierat radioprogram som innehåller all musik som medlemmarna själva gillar. Ett program som kopplar ihop glamrock, electro, basgångar som påminner om John Travoltas tidiga fotarbete nere på discoteket, kons t rock och de mest omedelbara refrängerna som härjade på hitlistorna under 80-talet. Och det med en ytterst modern och androgyn puls från år 2004.

Om det existerar en gemensam nämnare stavas den David Bowie. Alla artister som skildrar dekadenta storstadsäventyr med dragqueens och amylnitrat utgår förr eller senare från ”Ziggy Stardust and The Spiders From Mars” eller ”Aladdin sane”.

I Scissor Sisters fall sker det allra tydligast i inledande ”Laura”, suveräna ”Take your mama” och balladen ”Return to Oz”.

Hela debutskivan festar över huvud taget som om 90-talet aldrig hände.

Scissor Sisters

Lyssna på Scissor Sisters

Markus Larsson

Följ ämnen i artikeln