BEVAKNINGEN AV EUROVISION

”Det är en risk att ta ställning”

Loreen valde att vara politisk i Eurovision - trots EBU:s regler

Uppdaterad 2022-03-03 | Publicerad 2014-04-08

Loreen Talhaoui kritiserade makten i Azerbajdzjan före Eurovision 2012 – trots risken att diskas från tävlingen.

Hon anklagades av den azerbajdzjanska regimen att göra tävlingen politisk.

Men den forna Euro­vision-vinnaren Loreen ­Talhaoui valde att ta ­risken.

– Jag hade inte kunnat se mig själv i ögonen om jag inte hade engagerat mig, säger hon till Nöjesbladet.

Loreen vann Eurovision 2012 - trots problemen före tävlingen.

Redan i första semifinalen i Eurovision möts två länder i konflikt, Ukraina och Ryssland. Men i Köpenhamn i maj förväntas artisterna i vanlig ordning klistra på ett leende inför världs­pressen och tv-tittarna.

”Jättesvår situation”

EBU:s regler i Eurovision song contest är tydliga. Artisterna får inte sprida politiska budskap eller göra utspel inom tävlingens väggar. Ett regelbrott kan leda till att artisten diskvalificeras.

EBU står nu inför ytter­ligare ett dilemma: Hur ska de hantera konflikten, på plats i Köpenhamn?

– Det här är ett dilemma. Situationen som råder nu i Ukraina är jättesvår. Vi pratar med de ryska och ukrainska delegationerna hela ­tiden och det är ingenting som tyder på att det finns en konflikt mellan delegationerna. Men vi följer situationen tätt och får se hur det utvecklar sig. Det är aldrig lätt att tänka glamour och glädje när den här allvarliga situationen pågår, säger EBU:s högsta Eurovision-chef Jon Ola Sand.

Ville inte vara någons marionettdocka

Den forna Eurovision-vinnaren Loreen Talhaoui, 30, en av få artister i tävlingen som lyckades ta ställningen men ändå gå runt ­arrangören EBU:s regler, när hon kritiserade makten i Azerbajdzjan för deras brist på mänskligheter.

Något som fick regimen att anklaga henne för att göra­ Eurovision song contest­ 2012 politisk.

– Jag kunde inte bara stå där och titta på som att ingenting händer. Det var helt otänkbart att göra på ett annat­ sätt, säger Loreen när Nöjesbladet träffar henne strax innan starten på hennes Europaturné.

Hon fortsätter.

– I efterhand när jag ser tillbaka förstår jag att andra artister inte vågar ta ställning. Det en personlig risk. Du riskerar ditt deltagande, artisteri och drömmar. Hela ditt liv.

På plats i Baku ville Loreen inte vara någons marionettdocka. Hennes mål i Azerbajdzjan var inte att skapa konflikter utan en diskussion.

Ett beslut som gjorde att hon var nära att diskas, om hon hade uttalat sig på EBU:s presskonferenser.

– Man styr inte mig. Men EBU var inte all in my face­, jag var ju rätt så provocerade och det var ­säkert rädda för vad jag skulle säga. Framför allt när jag fick gensvar från den högsta makten i landet, säger ­Loreen.

Schlager byttes mot politik

Den forna Eurovision-vinnaren Ruslana Lyzjytjko, 40, har bytt ut schlager mot politik.

Hon har pausat sin artist­karriär för att jobba med demokrati­frågor i Ukraina

Hon är kluven till hur Eurovision-­arrangören EBU blundar för krisen i hennes hemland.

– Vi kan inte dansa och sjunga bekymmersfritt. Man kanske inte ska behandla Eurovision i politiska debatter, men det blir konstigt att medvetet ignorera händelserna. Detta kan stöta bort många fans från tävlingen, säger Ruslana till Nöjesbladet.

Sedan Ruslana vann Eurovision har ukrainska artisten Mariya Yaremchuk, 21, drömt om att en dag stå på samma scen.

Mariya tävlar i första ­semifinalen med bidraget ”Tick tock” mot Sanna Nielsen, och de ryska tvillingsystrarna Tolmachevys ”Shine”.

Hon ser inte sitt deltagande som politiskt.

– Mitt sätt att hantera det här är att vara på scen, att kämpa för mitt land. Om jag tänker på konflikten eller skulle pratar om den, så skulle jag förlora all min energi, säger hon till Nöjesbladet.

”Kan vara skadligt”

Loreen tycker EBU ska vara en neutral organisation. Men är ändå kluven till hur mycket de ska styra ­artisterna.

Om ukrainska eller ryska artister får frågor om konflikten på en presskonferens - ska EBU låta dem svara?

– Jag tycker endast en ­artist ska uttala sig om den är ordentligt insatt, något annat vore oansvarigt och konsekvenserna av något sådant kan vara skadligt för dem själva och för andra. Jag vill tro att EBU är så pass­ ­rutinerade att de vet vad de håller på med, säger hon.

Så har politiska utspel hanterats i Eurovision

2005 Kiev, Ukraina: Libanon skulle vara med för första gången. Men på deras ­officiella webbsajt för Euro­vision fanns alla länders bidrag med, förutom Israels. De påstod att de enligt lag inte kan nämna ­Israel någonstans. Det vägrade också att visa Israels bidrag i sändning. EBU diskade Libanon.

2009 Moskva, Ryssland: Georgien och Ryssland ­hade precis avverkat ett krig, men Georgien skulle ändå vara med och tävla, med låten ”We don’t want to put in”. När de framförde låten uttalade som ”we don’t want Putin”. Det var en politisk markering från deras ­sida. EBU diskade låten.

2012 Baku, Azerbajdzjan: Loreen skapade ett politiskt drama när hon visade sitt stöd för organisationer för mänsk­liga rättigheter, då den azerbajdzjanska regeringen anklagade henne för att göra ­schlager-EM politisk.

Hon var också nära att diskas, då hon fick frågor om hennes politiska engagemang för mänskliga rättigheter på en presskonferens. EBU:s representant på presskonferensen försökte stoppa frågan och påpekade för alla journalister på plats att hålla sig till ”relevanta frågor”.

Inför Eurovision i Baku fick huvudstaden ett ­rejält ansiktslyft med många spektakulära nybyggnationer, lyxboende, strandpromenad och miljardarenan Crystal hall. Konsekvenserna blev att de azeriska myndigheterna olagligen vräkte hundra­tals familjer, förstörde hundratals hem och överträdde lagar och mänskliga rättigheter. Human Rights Watch och flera andra människorättsorganisationer riktade skarp kritik mot vräkningarna.