Onda porslinsdockan grävs upp igen

Det är lätt att tycka synd om Katie Holmes i ’Brahms’

Publicerad 2020-06-23

Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus

Brahms: The boy II

Regi William Brent Bell, med Katie Holmes, Owain Yeoman, Christopher Convery.


FILMRECENSION. Den onda porslinsdockan Brahms är tillbaka, men jag kan inte tänka mig att det var någon som frågade efter honom.

SKRÄCK. ”The boy” (2016) kom i kölvattnet after ”Annabelle” (2014), ännu en skräckfilm där en besatt docka stod för läskigheterna. Den här uppföljaren försenades flera gånger, men när nu Filmstaden har öppnat igen är Brahms en av attraktionerna som ska locka tillbaka publiken.

Christopher Convery i ”Brahms: The boy II”.

Behåller den smutsiga dockan

Så var har han befunnit sig då? Nedgrävd en bit bort från huset där första filmen utspelades, visar det sig. Där hittar en ung kille, Jude (Christopher Convery), honom, komplett med den konservativa 50-talsgarderob som Brahms föredrar. Judes föräldrar, Liza och Sean (Katie Holmes, Owain Yeoman), går med på att behålla den smutsiga dockan.

Efter lite rengöring tar Brahms sin plats som familjemedlem. Men snart anar Liza oråd. Det är något kusligt med dockan och Jude insisterar på att familjen måste följa Brahms regler. Annars kommer dockan att bli arg.

Katie Holmes och Owain Yeoman i ”Brahms: The boy II”.

Regissören William Brent Bell har ett antal skräckfilmer under bältet, samtliga misslyckade. Manusförfattaren Stacey Menear skrev första filmen; även om hans historier är svaga försöker han ändå komma med något nytt i uppföljaren.

Han får dock noll hjälp av Bell och hans team som inte har en aning om hur Brahms ska skrämmas, bortom att vrida på huvudet lite vid väl valda tillfällen.

Ensling med hagelbössa

Rollistan bidrar inte med mycket. Det är lätt att tycka synd om Katie Holmes som inte har hittat många pärlor att medverka i det senaste decenniet. Yeoman är fullständigt färglös som hennes make, men Ralph Ineson bidrar med lite krydda som ensling med hagelbössa.

”Brahms: The boy II” har biopremiär i morgon, den 24 juni.


Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook för filmnyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.