Möt film- musikens dolda mästare

Bakom scenen.

Det är namnet på en bra tv-serie om filmmusik. SVT sänder fyra program med start på måndag. Missa den inte. Där möter vi flera dolda mästare som lyfter bilderna på bio.

Första programmet sänds 28 juli och det andra 29 juli, båda 18.15 i SVT 2. De fyra programmen har olika tema. Först hjältar, och vi möter bland andra kompositörerna bakom James Bond, Gladiator och Rocky. Monty Norman förklarar hur hans klassiska 007-tema kom till. Bill Conti visar hur slumpen föste ihop vad som blev temat till Rocky, en av de mest populära filmsångerna. Hans Zimmer gjorde musiken till "Gladiator". Han och regissören Ridley Scott förklarar hur de tänkte. Det är intressant, liksom porträttet av skicklige japanen Tôru Takemitsu ( Kurosawas "Ran"). Mike Oldfield berättar om komponerandet till "Killing fields".

En del saknas förstås. Hur kan man göra ett program om hjältemusik utan att ens nämna John Williams, som gjort både "Star Wars", "Stålmannen" och "Indiana Jones"? Förmodligen för att Williams gör väldigt lite intervjuer.

John Barry saknas också, trots att många pratar om honom i samband med James Bond-musiken. Jag tycker hela tv-serien är intressant, men samma känsla återkommer gång på gång. Man vill ha mer.

Det andra programmet handlar om humor och filmmusik, om lyckade kompositioner till komedier. Främst "Rosa pantern", "Snuten i Hollywood", "Life of Brian" och "Betty tur och retur". Anne Dudley berättar om "Allt eller inget" och hur musiken växte fram, Terry Gilliam pratar om "Brazil". I programmet om Independent-regissörer 4 augusti betonas hur mycket "Easy rider" betydde för en ny inställning till filmmusik.

Quentin Tarantino hyllar Sergio Leone och Ennio Morricone, och italienaren berättar själv om sin musik till spagettivästern. Danny Elfman samarbetar mycket med Tim Burton, precis som Carter Burwell med bröderna Coen och Angelo Badalamenti med David Lynch. Vi möter dem och Howard Shore som pratar om musiken till "Crash". Danny Elfman säger att han är nöjd en av fyra gånger när han ser den färdiga filmen. Han för en ständig kamp mot ljudeffekter som han tycker dränker musiken. Han är just nu aktuell med musiken till "Hulk". Lyssna på cd:n med soundtracket - där kommer Elfmans stämningar till sin rätt. Spänning är ämnet för det fjärde programmet, där samarbetet Hitchcock-Bernard Herrmann granskas, och musiken till bland andra "Donnie Brasco" och "Mona Lisa" analyseras. Alla programmen är sevärda och intressanta. Aptitretare. Det vore roligt att möta fler kompositörer och regissörer som pratar om det magiska samspelet mellan bild och ljud. Kanske SVT kan prata med de duktiga svenskar som gör filmmusik?