Tusentals kan förlora jobbet på grund av bristen på halvledare

Branschorganisation kräver att korttidspermitteringarna förlängs

Av: 

Gustaf Tronarp

Krisen i världshandeln

Den globala bristen på halvledare kan utlösa en ny våg av varsel i Sverige.

Enligt Fredrik Sidahl, vd på Fordonskomponentgruppen, riskerar situationen att bli lika allvarlig som under Lehman Brothers-kraschen.

– Många företag kommer tvingas att göra sig av med personal.

Orderböckerna är fulla och personalen är redo att stämpla in. Men ändå har produktionen stått stilla på två företag som utgör hörnstenar i den svenska fordonsindustrin.

Förra veckan pausade lastbilsjätten Scania all tillverkning i Södertälje, Oskarshamn och Luleå.

På Volvo Cars i Torslanda stoppades banden den 30 augusti. De ska rulla igång igen på onsdag.

Problemen orsakas av en världsomspännande brist på halvledarkomponenter. De återfinns på de mikrochip som är nödvändiga för att så gott som alla elektroniska produkter runtomkring oss ska fungera.

Scania är ett av företagen som pausat sin tillverkning på grund av halvledarbristen.
Fredrik Sidahl är vd för Fordonskomponentsgruppen.

Många kan varslas

Coronapandemin har gjort att många fabriker som tillverkar datorchip tvingats slå av på takten. Samtidigt har efterfrågan ökat kraftigt. Konsekvensen blir att konsumenter får vänta länge på alltifrån diskmaskiner och mobiler till stadsjeepar.

Krisen kan också slå mot den svenska arbetsmarknaden.

När fordonstillverkarna pausar produktionen så får det omedelbara följdverkningar för ett stort antal underleverantörer.

– De måste också stoppa verksamheten om deras kunder gör det, säger Fredrik Sidahl, vd på branschorganisationen Fordonskomponentgruppen.

– För att överleva kommer många företag att tvingas varsla en del av personalen. Det här diskuterar man i styrelserummen just nu.

”Svårt att göra prognoser”

Enligt Fredrik Sidahl är situationen jämförbar med när den amerikanska investmentbanken Lehman Brothers gick i konkurs i september 2008. Det utlöste en världsomspännande finanskris som även drabbade den svenska ekonomin hårt.

– Kraschen ledde till omkring 10 000 varsel i Sverige. Om bristen som vi har nu blir långvarig så kan vi komma upp i samma numerär.

Är det verkligen troligt att läget blir lika allvarligt som vid Lehman-konkursen?

– Jag hoppas naturligtvis inte att det kommer att bli så, men det kan inte uteslutas.

– 2008 saknades pengar. Nu saknar vi i stället en grundkomponent som kan liknas vid en råvara. Dessutom gör coronapandemin att det är mycket svårt att göra prognoser. Det går inte att säga när vi kommer vara tillbaka i ett normalläge.

Vill ha förlängda permitteringar

För att undvika storskaliga uppsägningar efterlyser Fredrik Sidahl en förlängning av möjligheten att korttidspermittera personal. Stödet gäller nu fram till den 30 september.

– Det vore naturligtvis mycket bättre om företagen kan ha kvar personalen i väntan på att produktionen kommer tillbaka igen, säger han.

– Jag har diskuterat detta med näringsdepartementet och jag tror att de har förstått allvaret.

Finansminister Magdalena Andersson beskriver läget i fordonsbranschen som ”väldigt bekymmersamt”.

– Vi följer utvecklingen väldigt noggrant för att se vilka åtgärder som är lämpliga, har hon tidigare sagt till Sveriges Radio.

Bristen på halvledare gör sig påmind över hela världen.

ANNONS EXTERN LÄNK

Samla dina lån och krediter och få lägre ränta med Advisa.

Advisa

Publisert:

LÄS VIDARE

Här är julklapparna i fara – bristvaror i fraktkris

ÄMNEN I ARTIKELN

Krisen i världshandeln

Fordonsindustri

Fordon & transport

Internationella åklagarkammaren

Coronapandemin i världen

Scania

Volvo Cars