Läsk och godis ökar i krisen

TT

Publicerad 2023-10-01

Ett enkelt sätt att få i sig många kalorier är att dricka sötad dryck. Konsumtionen har ökat tydligt sedan 2020, enligt Folkhälsomyndighetens siffror. Arkivbild.

En svagare ekonomi har fått hushållen att köpa mindre frukt och grönt.

Men försäljningen av läsk och godis har samtidigt ökat.

Vid ekonomiskt kärva tider lägger man hellre pengar på kalorier och mat som mättar snarare än näringsrik mat, säger Pia Landeskog som är sakkunnig på Folkhälsomyndigheten.

– Vi har inte sett någon nedgång i läsk, kakor och godis, alltså energität mat, säger hon.

– När det är dåliga tider och man väljer bort mycket annat så håller man kanske fast vid godis och läsk för att förgylla vardagen.

Väljer bort det nyttiga

Det är snarare frukt och grönt som bortprioriteras.

Enligt siffror från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel har vår konsumtion av nyttigheterna minskat med 6,5 procent jämfört med för ett år sedan.

Samtidigt visar SCB:s försäljningsstatistik att försäljningen av läsk och godis ökade mellan 2021 och 2022.

Och det är framför allt personer med begränsad ekonomi som uppger att de väljer bort frukt och grönt när de får mindre pengar att röra sig med säger Karin Fritz, projektledare på Livsmedelsverket.

– Det är nästan dubbelt så många av dem med lägst inkomst som säger att de köper mindre grönsaker jämfört med dem med högst inkomst.

Sämre folkhälsa

Övervikt och fetma fortsätter att öka bland svenskarna och kostar samhället 70 miljarder per år.

Karin Fritz är orolig för att den dåliga ekonomin kommer att leda till en ännu sämre folkhälsa, men också att skillnaderna i hälsa mellan låg- och höginkomsttagare kommer att bli större.

– Matvanorna leder till en stor del av den sjukdomsbörda som finns. Det är jätteviktigt att vi äter hälsosamt. Att äta mycket grönsaker och frukt minskar risken för bland annat fetma, hjärt- och kärlsjukdom och vissa typer av cancer.