Volvoinnehav dyrt för Investor

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2000-11-28

Volvos misslyckade fusion med Scania ser ut att bli en riktig surdeg för Wallenbergs maktbolag Investor.

I samband med affären köpte Investor in sig stort i Volvo.

Efter Volvoaktiens fall ligger Investor 1,8 miljarder back på affären.

Det var i augusti 1999 som Volvo och Investor slutligen kom överens om Scania efter många månaders bitter strid. Volvo fick köpa Investors aktier för 315 kronor styck. I uppgörelsen ingick att Invstor skulle använda 40 procent av pengarna till att köpa nya Volvo-aktier vilket skulle göra Investor till en av de största ägarna i fordonsjätten.

Under slutet av 1999 och början av 2000 dammsög Investor marknaden på Volvoaktier och kom över dryga 5 procent av aktierna. Totalt investerades 5,4 miljarder kronor, vilket motsvarar en snittkurs på 220 kronor per aktie.

Svårsålda aktier

Hur det gick vet vi, EU stoppade hela affären och Investor sålde blixtsnabbt större delen av sina Scaniaaktier till tyska Volkswagen istället. Kvar blev en stor hög Volvoaktier som Investor ska sälja. Problemet är att kursen haft en miserabel utveckling sedan dess och snabbt föll under vad Investor betalat för dem.

Under sommaren och hösten har Volvo sakta men säkert glidit utför och handlas nu strax över 140 kronor.

En del aktier fick Investor loss genom en aktieinlösen i Volvo i våras, men kvar finns knappt 21,5 miljoner aktier som Investor betalat drygt 4,8 miljarder kronor för. Skulle Investor sälja dessa aktier över börsen idag är priset bara 3 miljarder.

- Volvo ingår i våra övriga innehav och är inte ett strategiskt innehav. Däri ligger att vi på ett eller annat sätt troligtvis kommer att gå ur i framtiden, säger Fredrik Lindgren, IR-ansvarig på Investor.

Ingen snar vänding i sikte

Man han ser ingen brådska att nu sälja med förlust:

- Vi är inte i en sådan finansiell ställning att vi behöver sälja utan kan gott se tiden an och vänta på en mer positiv utveckling för Volvo-aktien.

- Vi trodde ju mycket på Volvo-Scania affären men blev offer för omständigheter delvis utanför vår kontroll.

Få analytiker ser en snar vändning för Volvo, lastbilsmarknaden både i USA och Europa är på väg ner och bolaget har problem med sin japanska samarbetspartner Mitsubishi.

- Det är en iskall aktie för närvarande. Det är mycket svårt att skapa intresse för den just nu, säger en fordonsanalytiker.

Ett annat problem för Volvo att kursen riskerar att pressas av att marknaden vet att en så stor aktiepost är ute till försäljning.

Läs mer om Volvo

Andreas Cervenka/Ekonomi24 (andreas.cervenka@ekonomi24.se)

Följ ämnen i artikeln