Här är flygbolagen som vägrar följa ARN:s beslut

Publicerad 2013-03-07

British Airways och Ryanair har fyra ärenden hos ARN där de inte betalat ut skadestånd till resenärer.

Inställda flyg, förseningar och förlorat bagage.

Resenärer råkar dagligen ut för bristande service när de reser.

Men många flygbolag vägrar att betala ut ersättning till kunderna – trots fällande beslut hos ARN.

Förra året gick 782 resenärer till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) med klagomål om flygbolag och resebyråer i ärenden som gällde reguljärflyg.

– Inställda eller försenade flygningar är vanliga grunder till klagomål, säger Stefan Larsson, jurist på ARN:s reseavdelning.

Beslutet bara en rekommendation

Av fjolårets inkomna ärenden fick 122 resenärer rätt hos ARN, 341 fall ligger fortfarande hos nämnden och väntar på att beredas. I de fall resenären får rätt ber ARN flygbolagen att betala ut skadestånd eller kompensation till kunden enligt EU-förordningen. ARN:s beslut är inte tvingande, utan bara rekommendationer. Det tillhör däremot god företagssed att följa nämndens rekommendationer.

Men, som Aftonbladets lista visar, finns det trots det flygbolag som inte bryr sig om ARN:s beslut.

Vägrar betala skadestånd

Två gånger om året följer ARN upp besluten de har tagit. Vid den senaste uppföljningen låg fem ärenden från det lettiska flygbolaget Air Baltic där de inte betalat ut skadestånd till resenärer. Högt upp på listan ligger även Ryanair och British Airways, med fyra ärenden vardera.

Vad händer om man inte följer besluten?

– Från vår sida händer ingenting. Sen får det ganska stor publicitet i media. Följs inte besluten kan resenären gå till domstol. Nämnden bedömer ärendena utifrån samma lagstiftning, regler och principer som en domstol gör, säger Stefan Larsson.

Jämför alla resor med en enda
sökning

Följ ämnen i artikeln