Trög start för Astra Zenekas framtidshopp

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2000-09-20

Astra Zenecas framtidshopp Nexium har endast sålt för 340 000 kronor i Sverige i augusti. Det visar de första försäljningssiffrorna från Apoteket AB.

Apoteket AB har i dag släppt de första försäljningssiffrorna för den nya magsårsmedicinen Nexium. Rapporten visar att Nexium sålts för blygsamma 340 876 kronor på de svenska apoteken under augusti. Det motsvarar blyga 0,3 procent av apotekens försäljningen av protonpumpshämmarna, alltså magsårsläkemedel.

En jämförelse visar att Astra Zenecas läkemedel Losec och Losec Mups sålt för hela 80,2 miljoner kronor i Sverige i augusti, och har motsvarande 80 procent av protonpumpshämmaremarknaden. Konkurrentläkemedlet Lanzo sålde för 16,8 miljoner kronor och hade i augusti nästan 17 procent av marknaden.

- Siffrorna för Nexium är inte på något sätt höga och får absolut inte vara representativa för den framtida försäljningen. Skulle den ligga kvar på samma nivå i september är det inte så bra, då blir det en klar flopp i Sverige, säger Stefan Wikholm, läkmedelsanalytiker på Handelsbanken markets.

Ulf Hillebrand på Aragon är inne på samma linje, men tycker att det är för tidigt att uttala sig. Han säger dock att "försäljningssiffrorna inte imponerar".

Jämför man med andra läkemedelslanseringar blir vissa läkemedel mycket snabbt framgångar, medan det kan ta betydligt längre tid för andra. En avgörande faktor är om det finns alternativ till läkemedlet. I fallet Nexium finns det ett flertal goda alternativ, bland annat Losec och Lanzo.

Läs mer om medicinförsäljningen

Isaac Pineus

Följ ämnen i artikeln