Tusentals bassänger med rysk diesel försvinner

TT TT-Bloomberg

Publicerad 2023-01-14

14 000 OS-bassänger som rymmer minst 2 500 000 liter (beroende på djup) per styck. Så mycket rysk diesel försvinner från EU:s bränslemarknad. Arkivbild.

Om några veckor bannlyses närmare hälften av all dieselimport till EU.

Frågan är vad som händer med dieselpriset när rysk diesel motsvarande 14 000 stora simbassänger försvinner från marknaden?

Från den 5 februari är det förbjudet att importera rysk diesel, enligt en av alla de sanktioner (det åttonde sanktionspaketet) som EU infört för att straffa Ryssland för dess anfallskrig mot Ukraina.

Det innebär att oerhörda mängder diesel måste tas någon annanstans ifrån. Under 2021 importerades drygt hälften av all diesel sjövägen till EU och Storbritannien, som används till bilar, lastbilar och liknande, från Ryssland.

En viss förändring har redan skett, i slutet av 2022 var andelen nere på 40 procent som en följd av ökad import från Indien och Saudiarabien, men det handlar fortsatt om att ersätta 220 miljoner fat rysk raffinerad diesel årligen, vilket motsvarar 14 000 OS-stora simbassänger.

Kina sitter med nyckeln

Visst finns mer dieselimport att hämta från Mellanöstern, och i viss mån USA. Men bedömare ser Kina som den stora ersättaren, direkt eller indirekt genom att tillgången ökar global. Landet sitter på de största överskotten av raffinaderikapacitet i världen, enligt Mark Williams, analyschef på den globala forsknings- och energikonsultfirman Wood Mackenzie.

Exportleveranserna från Kina har redan ökat kraftigt de senaste månaderna.

Men det finns fler frågetecken. Om inte ryssarna hittar andra köpare av dieseln, utanför EU, försvinner stora mängder diesel från världsmarknaden, vilket kommer att trigga priserna. En annan osäker prisfaktor är hur efterfrågan kommer att utvecklas. Om EU, och för den delen andra delar av världen går in i en recession, minskar suget på diesel vilket skulle lindra en prisuppgång på diesel.

Högre pris

Svenska Energimyndigheten har återkommande i sina rapporter pekat på en risk för störningar i leveranserna av diesel till Sverige, som en följd av kriget.

”Energimyndigheten ser fortsatt att den strama marknaden för mellandestillat (dieselolja) kommer att hålla i sig över vintern och sannolikt även under 2023”, skrev myndigheten i en nyhetsuppdatering 10 januari.

Dieselpriset är redan högt, bland de högsta i Europa eftersom Sverige av miljöskäl har extra mycket biodrivmedel inblandad.

Christian Kopfer, råvaruanalytiker på Handelsbanken, sade till TT strax före jul att dieselsanktionerna som införs 5 februari lär trycka upp priset. Han förutser också att råoljepriset på världsmarknaden rent allmänt lär vända upp mot 100 dollar under 2023, från dagens nivå kring 85 dollar fatet.

Följ ämnen i artikeln