Otippad dansk ny VD på SAS

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2000-11-23

SAS nye VD blir helt otippat dansken Jörgen Lindegaard som efterträder Jan Stenberg i juni nästa år.

Jörgen Lindegaard är VD för GN Store Nord som är ett av Danmarsk största teknologiföretag.

Jörgen Lindegaard har inte tidigare nämnts bland tänkbara kandidater för chefsjobbet på SAS. Flera interna namn har förekommit i spekulationerna och bland de externa kandidaterna har bland andra Scandic-chefen Roland Nilsson och Manpowerchefen Lars Murman utpekats.

De interna kandidaterna till VD-posten, norrmannen Gunnar Reitan och dansken Vagn Sörensen, blir oehört viktiga att behålla för den nye chefen. De kör i praktiken verksamheten. Sannolikt får de en stor bonus om de lovar att stanna i två år eller tills SAS är sålt.

Flera bedömare uppfattar det nämligen som att Jan Stenberg har sminkat bruden, ja i alla fall piffat upp den bedagade kvinnan, för att gifta bort henne. Det är lika osannolikt att det ska finnas ett litet flygbolag i Norden med generell och internationell verksamhet, som att det kan finnas en svensk personbilstillverkare med en procent av världsmarknaden.

Jan Stenberg har sålt cateringbolaget, strukturerat hotellverksamheten och beställt moderna flygplan för att hålla kvar affärsresenärerna. SAS har också bekräftat sin ställning i Norden och trängt upp konkurrenten Braathens mot rinken ordentligt.

Lufthansa tänkbar köpare

Dessutom ska den svensk-dansk-norska aktien slås ihop till en vilket gör att det blir mer attraktivt för utländska investerare att köpa in sig i SAS. Investor kan till exempel sälja sin 20-procentiga andel i SAS Sverige och då förhoppningsvis utan den rabatt på 25 procent som delningen av aktien på tre börser innebär. Aktiekursen har redan stigit några kronor på det beskedet.

Att sälja SAS nu när det går bra ger säkert bättre betalt än i ett krisläge i nästa lågkonjunktur. Lufthansa är en tänkbar köpare.

Sverige riskerar inte heller att förlora en mängd arbetstillfällen om SAS hamnar i utländsk ägo. All servicepersonal finns kvar här. Det finns ingen viktig forsknings- och utvecklingsverksamhet som kan försvinna bort. Möjligen hamnar visst motorunderhåll utomlands, men där görs den både billigare och bättre i stordrift

Läs mer om SAS

Mats Paulsen/Ekonomi24 (mats.paulsen@ekonomi24.se)

Följ ämnen i artikeln