Telenor höjer priset för gamla kunder

Uppdaterad 2018-07-30 | Publicerad 2017-06-15

Telenor är den teleoperatör som gjort störst förändringar i sina gamla abonnemang.

Telenor har både höjt priset och begränsat surfmängden utomlands på vissa gamla abonnemang.

För att roamingavgiften i EU avskaffas.

– Men de kan ju använda roaming i utlandet utan extra kostnader, säger Aron Samuelsson, presschef på Telenor.

Nu är avgiften för att surfa inom EU och EES-länderna borttagen. Nästan alla teleoperatörer har därför gjort om sina abonnemangsportföljer – allt för att locka över sina gamla kunder till nya abonnemang och såklart även locka till sig nya kunder.

Enligt Aftonbladet/ Inizio har dock bara 4 procent av svenska folket hoppat på något av erbjudandena och i stället valt att ha kvar sitt gamla abonnemang.

Men hos Telenor innebär det att vissa av de kunder som har kvar sitt gamla abonnemang får betala mer och begränsad surfpott inom EU/ESS.

Fick sms om höjningen

Telenor har nämligen valt att höja priset för sitt gamla abonnemang med fri surf i Sverige. Flera upprörda läsare har hört av sig till Aftonbladet.

Mikael betalade bara 199 kronor i månaden innan nya roamingreglerna. Nu har det höjts med 50 procent och 100 kronor i månaden. Han har två sådana abonnemang.

– Det blir en extra årskostnad på 2400 kronor och vi åker aldrig utomlands, skriver han.

Även läsare Tommy får en förhöjd kostnad med 1200 kronor per år och då betalade han redan 299 kronor i månaden sedan innan.

– Jag fick bara ett sms om höjningen, skriver han.

Anledningen till att Telenor nu gör den här höjningen är de nya roamingreglerna. Och det är inget som teleoperatören sticker under stolen med. ”Anledningen till att vi höjer priset på våra äldre abonnemang är att trafik inom EU/ESS blir kostnadsfri efter 15/6”, skriver bolagets representant på bolagets Facebook-sida till en av sina kunder.

– Några av de gamla abonnemangen har gjorts om. Den stora skillnaden är att fri roaming inkluderas, säger Aron Samuelsson, presschef på Telenor.

Men det rör sig inte om någon obegränsad surf utomlands utan upp mot 20 GB.

”Kunde ha tagit bort det”

Telenor har alltså valt en helt annan väg än övriga teleoperatörer. Varken Telia eller Tele2 har höjt priserna eller begränsat surfpotten, som kunderna får använda i EU/ EES, på deras gamla abonnemang jämfört med deras nya abonnemang. De har istället valt att ha samma begränsning för nya som gamla abonnemang.

– Vi har i stället valt att satsa väldigt fokuserat på vårt nya erbjudande som vi lanserade och där vi ökade surfpotterna och lanserade fler sajter där man kan surfa helt och hållet fritt. Det är ett väldigt attraktivt erbjudande och vi ser att kunderna hoppas naturligtvis att kunderna visar ett stort intresse för det, säger Inger Gunterberg, pressansvarig på Telia.

Tre däremot har valt att begränsa surfmängden utomlands till 20GB för de kunder som har fått frisurf som en gratis tilläggstjänst.

– De har haft fri surf inom Sverige. Det är inget som de har betalat för. Vi valde att göra om tjänsten så att de personerna får 20 GB fri surf kostnadsfritt men att de då kan använda det inom EU, säger Kamran Alemdar, pr- och informationsansvarig på Tre.

Samuelssons förklaring till att Telenor valt en annan väg är att det här gamla abonnemanget med fri surf inte längre går att köpa och är otroligt förmånligt:

– De ligger alla betydligt under där man kan få tag på fri surf idag.

Varför höjer ni abonnemangspriset ändå?

– Det är framför allt för att kunna erbjuda möjligheten att inkludera roamingen och kunna ha kvar abonnemanget över huvud taget. Vi väljer ju mellan att låta kunderna ha kvar abonnemanget eller att ta bort det.

Telenor: Ingen är tvingad

De här abonnemangen har dessutom olika upplägg och alla har fått lite olika lösningar i och med nya roamingreglerna.

– Vissa abonnemang har fått en prishöjning. Det behöver inte accepteras av någon kund. Det är fortfarande så att nya föreslagna priset ligger under vad som finns att få tag på marknaden.

Men är det rimligt att höja priset - trots att man inte ska resa utomlands?

– Vi måste utforma våra abonnemang efter en helhetbedömning. Då finns en risk att enskilda personer inte tycker att det passar dem. De är givetvis helt fria att välja ett annat abonnemang om de skulle vilja det. De flesta reser utomlands och det har vi tagit hänsyn till.

Rekommenderar du kunderna att gå till en annan operatör?

– Vi vill att alla ska vara nöjda och kvar hos oss. Men det är viktigt som kund att veta vilken makt man har. Ingen är instängd och tvingad till oss.