Resenärerna rasar mot SJ:s kampanj

Publicerad 2013-06-04

Resenärer rasar mot SJ:s kampanj

Efter att ha kollat närmare på priserna kände Alexander Nordström sig lurad.

Upp till 50 procents rabatt på tågresor i första klass, lovar SJ.

Men det är få resor som når den rabatten.

– Jag kände mig lurad, säger resenären Alexander Nordström.

SJ:s sommarkampanj marknadsförs med stor rubrik på tågbolagets hemsida: Halva priset på resor i 1 klass med SJ Prio.
Men i verkligheten är det få resenärer som lyckas få halva priset på sina resor. Alexander Nordström, 32, ville boka en resa från Linköping till Köpenhamn för en sommarsemester tillsammans med sin fru.

– Jag tittade på priserna men köpte aldrig någon resa, det var svårt att få 50 procents rabatt, säger han.

För att testa kampanjen gick han igenom olika resor under en halvtimme. Den enda resan som var i närheten av 50 procents rabatt var mellan Malmö och Sundsvall.

Minimipris 395 kronor

På SJ:s Facebook-sida är det fler resenärer som uttrycker sitt missnöje med kampanjen:

"Jag fick 86 kr i rabatt. 50%?? Snarare 5%!!"

"Är det någon som har lyckats få 50% rabatt? Själv skulle jag få 5%, då tar jag hellre bilen..."

Förklaringen till de dåliga rabatterna finns i en kursiv formulering längst ner på hemsidan. SJ har ett minimipris på 395 kronor för snabbtåg och 195 kronor för intercity- och regionaltåg.

– Haken med den här kampanjen är att det krävs ett grundpris på 790 kronor för att man ska kunna få en rabatt på 50 procent. Då krävs det att det är hyfsat dyr resa från början, säger Alexander Nordström.

"Trist om folk är missnöjda"

SJ:s presschef Dag Rosander tycker att företaget har varit öppna med minimipriset.
– Det är framförallt de populära avgångarna som rabatten kommer slå igenom på, säger han.
Enligt Dag Rosander har SJ inte fått ta emot några klagomål från resenärer som känner sig lurade.
– Men det är klart att det är trist om folk är missnöjda, säger han.

Följ ämnen i artikeln