Bensinrabatt på 50 öre via nätet

Uppdaterad 2021-08-05 | Publicerad 2000-10-25

Internetföretaget Kundkraft ger sig nu på bensinbolagen.

Målsättningen är att sänka literpriset med upp till 50 öre för medlemmarna.

– Jag har redan provförhandlat till mig en rabatt på 24 öre, säger Claes Nilsson, vd för Kundkraft.

Kundkraft bildades i augusti i fjol och de knappt 15 000 medlemmarna har så här långt mest koncentrerat sig på att sänka sina elpriser.

Men nu tänker man utmana även bensin- och oljebolagen. Ett första steg är ett samarbete med Motormännens riksförbund och dess 120 000 medlemmar.

Claes Nilsson har redan ”provförhandlat” till sig en egen rabatt.

Tankar 5 000 liter bensin om året

– Den misstänkta kartellen har ju brutits upp. Före sommaren var det helt omöjligt att få något annat än 12 öre i rabatt. Nu kom jag själv upp i 24 öre.

Claes Nilsson förhandlade till sig rabatten hos Preem.

Han och hustrun kör cirka 3 000 mil vardera om året och tankar familjens två bilar med ungefär 5 000 liter. Uppgifter som räckte för att de skulle få var sitt rabattkort.

På vilken nivå tänker ni lägga er rabattförfrågan?

– Mellan 25 och 30 öre och sedan koppla en volymrabatt till det. Tankar man mycket ska rabatten accelerera. Kanske ända upp till den nivå där taxi ligger, 40–50 öre. Och på diesel 1,50 per liter.

Hur många medlemmar måste ni ha för att nå det målet?

– Jag tror vi måste upp i 50 000 eller upp till 75 miljoner liter i volym. Just nu har vi tio procent av det. Med 75 miljoner i volym blir vi intressanta för bolagen.

Och sedan tänker ni spela ut bolagen mot varann?

– Det måste man göra, konkurrensutsätta dem. Så länge konsumenterna bara sitter hemma i stugorna och tycker att priserna är för höga men inte agerar, då fortsätter ju bara bolagen som de gjort. Därför kommer vi bara att skriva ettårsavtal och sedan omförhandla.

De stora bolagen har hittills avfärdat Kundkrafts framstötar.

Kommer de att göra det också om och när företaget presenterar en kundbas med 75 miljoner i bensinförbrukning?

Ylwa Swenzén, informationschef på Statoil:

– Jag vet inte. Det blir en senare fråga. Vi har tackat nej till deras närmanden så här långt.

Odd Loryd, informationschef på Preem:

– Det är klart att vi är intresserade av att sälja volym. Vi är ett vinstdrivande företag och vill tjäna pengar.

Leif-Åke Josefsson

Följ ämnen i artikeln