Kritik mot skattesänkningen: Borde ha fokuserat på diesel

Publicerad 2023-09-07

Tidöpartierna väljer att fokusera på bensin när skatten på drivmedel ska sänkas.

Men fokuset borde ligga på dieselpriset, som är det som avviker från våra grannländer, enligt Drivkraft Sverige.

– Att man nu gör ytterligare åtgärder för bensinen rimmar väl med vallöftena man gett, säger vd:n Jessica Alenius.

På en pressträff tillsammans med Sverigedemokraternas ekonomisk-politiske talesperson Oscar Sjöstedt presenterade energi- och näringsminister Ebba Busch ett budgetförslag med sänkta drivmedelspriser.

– Det är för dyrt att vara svensk, falukorven är för dyr, nu serverar vi den skiva för skiva. Så levererar vi vallöftet om att få rimligare elpriser, stabilare elpriser och rimligare drivmedelspriser, säger Ebba Busch.

Jessica Alenius, vd på branschorganisationen Drivkraft Sverige välkomnade skattesänkningen.

– Vi ser positivt på att de sänker drivmedel skatterna, det är något vi har föreslagit tidigare.

Oscar Sjöstedt (SD) och Ebba Busch (KD) under torsdagens pressträff.

Vill leverera på vallöften

Tyngdpunkten för skattesänkningen hamnade på bensinen, som ska sänkas med 1:64 kronor per liter vid årsskiftet. Samtidigt sänks priset på en liter diesel med 43 öre.

– Vi tycker det är rätt och rimligt då de flesta personbilar är bensinbilar, säger Oscar Sjöstedt.

Att Tidöpartierna valde att fokusera på bensinen motiverade Oscar Sjöstedt även med att sänkningen av reduktionsplikten främst kommer att sänka priset på dieseln och inte bensinen.

Jessica Alenius på Drivkraft Sverige anser att det är dieselpriset som ska vara i fokus.

– Det är just på priset på diesel som Sverige har skiljt sig från omvärlden. Bensin har legat på samma nivå som i våra grannländer och Norra Europa .

Att Tidöpartierna väljer att lägga fokus på att sänka bensinen framför dieseln, samtidigt som dieseln är det drivmedel som främst skiljer sig prismässigt internationellt menar Jessica Alenius kan bero på sänkningen av reduktionsplikten inte kommer att ha så stor effekt på bensinpriset.

Regeringen och SD har ett vallöfte man vill leverera på. Att man nu gör ytterligare åtgärder för bensinen rimmar väl med vallöftena man gett, säger Jessica Alenius.

Drivkraft Sverige och Jessica Alenius har tidigare kritiserat sänkningen av reduktionsplikten, vilken de menar var för kraftig.

Jessica Alenius.

Oklart vilken effekt det kan få

Vilken effekt en skattesänkning kan få för den som tankar bilen vid årsskiftet är oklart.

– Hur stor effekten blir beror på många andra faktorer, men så klart kommer det ha en påverkan på priset nedåt, säger Jessica Alenius.

Den senaste tidens har oljepriset ökat, vilket Alenius menar är en följd av kriget men även en ökad efterfrågan bland annat på grund av en högre ekonomisk tillväxt i Kina.

– Det påverkar efterfrågan globalt och även våra svenska drivmedelspriser. Dessutom har vi flugit i större utsträckning i sommar. Det har även ökat efterfrågan, säger Jessica Alenius.

Samtidigt som efterfrågan ökat har även Ryssland och Saudiarabien tidigare annonserat att de kommer minsta produktionen under hösten, vilket fick marknaden att reagera med höjda priser.

– Nu har de även meddelat att de fortsätter med minskad produktion fram till årsskiftet, det reagerade marknaden på igen, säger Jessica Alenius.

En annan faktor som påverkar vad priset vid pump landar på är valutaeffekterna, den svenska kronans värde i förhållande till dollar.

– Den har ju varit rekordsvag. Det är så många faktorer som påverkar priset. Nu har regeringen valt att sänka två av dem. Men de andra har svenska politiker ingen rådighet över, säger Jessica Alenius.