IT-konsulterna: Nu sållas agnarna från vetet

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2000-11-23

Misstroendet för att internetkonsulterna ska kunna lösa sina lönsamhetsproblem ökade under torsdagen.

Flera aktier nådde nya lägsta kurser och mest sänktes Mogul som handlades ned 18 procent efter en vinstvarning.

På kort sikt är det svårt att se vad som skulle kunna återställa förtroendet för bolagen.

Mogul spädde på bilden av en riktigt svag nordisk marknad för internetkonsulterna och varnade för att vinsterna i Sverige och Norge kommer att bli lägre än förväntat. Investerarna mottog beslutet med att handla ned aktien med 18 procent till 26 kronor. Även för Framfab som igår varslade 340 anställda om uppsägning har fått se sin aktie rasa med 16 procent. Det ska läggas till fallet på 19 procent igår.
Efter brant och lång utförsbacke har aktierna fallit med mellan 76 och 92 procent

- Just nu är inställningen till hela sektorn svag, bekräftar Patrik Näslund, analytiker på Swedbank.

Minst sagt. Efter brant och lång utförsbacke har aktierna fallit med mellan 76 och 92 procent under året och ännu mer sedan toppkurserna i mars.

Svårt vända trenden

Kortsiktigt är det svårt att se vad som skulle kunna vända trenden. Nyhetsflödet är genuint negativt.

- Att någon kommer med en omvänd vinstvarning och överraskar positivt skulle kunna vara en faktor som återställer förtroendet, säger Patrik Näslund.

Hittills har aktiemarknaden betraktat bolagen i klump. Alla har i stort sett fallit lika mycket. Adcore har tappat minst, 76 procent i år och Cell mest med 92 procent. Den svaga marknaden kan ha det goda med sig att det blir lättare att avgöra vilka företag som är vinnare och förlorare. Det tror Patrik Näslund:

- Nu sållas agnarna från vetet.

Framgångsfaktor

Bolagen med de mest etablerade kundkontakterna är t ex en avgörande framgångsfaktor. Att ha kompetens och bedriva konsulteri inom det snabbt växande sektorn mobilt internet är en annan framgångsvariabel. Andra analytiker att fört fram liten exponeringen mot den svenska marknaden som en tredje faktor. Av de svenska internetkonsulterna har t ex Adcore, Cell Network och Framfab tre fjärdedelar av sin verksamhet i Sverige. För Icon Medialab är relationen den omvända.

Hagströmer & Qvibergs analytiker håller med om att bolagen genomgår en reningsprocess som kommer att vända förlusterna till vinst inom de närmaste tre kvartalen. Det skriver Hagströmer & Qviberg i en expressrapport.

Fondkommissionären har, efter optimistiska rapporter från de europeiska internetkonsulterna, också en positiv syn på den underliggande marknadstillväxten i Europa. Det skiljer Europa från den vikande amerikanska marknaden.

Om bolagen lyckas med sin kompetensväxling och därmed når en normal konsultmarginal så handlas flera företag till 10-15 gånger vinsten, detta på en marknad som växer med 60 procent skriver Hagströmer & Qviberg.

Läs mer om konsultkrisen

Mikael Vilenius/Ekonomi24 (mikael.vilenius@ekonomi24.se)

Följ ämnen i artikeln