Explosionsartat intresse för elcyklar

Uppdaterad 2018-07-23 | Publicerad 2017-09-19

Det säljs fler elcyklar än någonsin – drygt 50 000 enbart i år.

Elcykelboomen i Sverige rullar vidare.
Vi köper rekordmånga elcyklar.
Och i regeringens klimatsatsning får den som köper elcykel en premie.

I fjol såldes 45 000 elcyklar i Sverige. Det var en ökning med 50 procent. I år, 2017, blir det ännu fler – en bra bit över 50 000 spås. Och när regeringen omgående inför en subvention vid köp av elcykel har 2018 alla förutsättningar att bli elcykelns år.

Retroaktiv premie

I budgeten avsätts årligen 350 miljoner kronor, 2018–2020, till en premie för privatpersoners köp av elcykel, elmoped eller elmotorcykel. Förordningen träder i kraft 1 januari 2018, men möjligheten omfattar elfordon som säljs från 20 september 2017. Så spara ditt kvitto. Premien blir en fjärdedel av kostnaden för elcykel eller elmoped upp till 10 000 kronor.

– Mycket välkommet. Det förstärker trenden att fler köper elcykel och därmed bidrar till en bättre trafikmiljö och sin egen hälsa dessutom. En premie vid köp av elcykel är bästa sättet att få bilister att övergå till ett mer aktivt transportslag, tycker Klas Elm vd för paraplyorganisationen Svensk Cykling.

Nöjd och belåten över att premien införs omgående.

Räknar med fördubbling

– Jag har väntat på den här boomen för elcyklar och är inte överraskad. I många länder, med liknande förhållanden som i Sverige, har användningen ökat rejält de senaste åren, säger Klas Elm.

Många länder är till exempel Nederländerna, Tyskland, Danmark och Österrike där försäljningen av elcyklar har exploderat under senare år. Det har inneburit att 15–25 procent av alla cyklar där är elektrifierade.

– De ligger lite före oss. Vi har 6–7 procent nu men räknar med 15 procent. Inte minst eftersom elcykelpremien ytterligare ger skjuts åt utvecklingen, vilket är bra, fortsätter Klas Elm.

Flera bevis

Att elcykeln är i ropet vittnar blotta ögat i många stadsmiljöer om. Liksom att antal projekt:

Vätternrundan, motionsloppet på cykel, lanserar nytt lopp på 100 kilometer där elcykel är tillåtet i juni nästa år.

Linköpings kommun inför elcykelpool under hösten 2018. 200 elcyklar för allmänheten sätts i drift i staden.

I Laholms kommun införs elcyklar som en förmån för personalen. Jönköping har redan infört detta för sina kommunanställda.

När fler får tillgång till elcyklar kommer svenskarnas transportvanor att förändras, tror Svensk Cykling.

– Investeringar i regionala infrastruktur och cykelvägar för längre och snabbare pendling till arbeten och studier kommer att öka. Att cykla dubbelt så långt innebär inga större problem. Det kommer också sätta snurr på hjulen i den del av fordonsindustrin som tillverkar elcyklar, säger Klas Elm

Tolv frågor om elcykeln

Vad kostar en elcykel?

Från 6 000 kronor upp till 26-30 000. Enstaka modeller kostar ännu mer.

Vilken effekt får elmotorn ha?

Högst 250W. Så se upp med starkare motorer för då blir elcykeln en moped som kräver hjälm och andra rattfylleriregler. Det säljs sådana.

Måste jag trampa?

Ja, för att elmotorn ska ge dig extra skjuts. Du bestämmer när och hur mycket hjälp du ska ha.

Hur fort kan jag köra?

Som på en vanlig cykel är det du som bestämmer hastigheten. Motorn på elcykeln slutar hjälpa till när du nått 25 km/tim. Men du kan trampa till högre hastighet.

Kan jag använda elcykeln som vanlig cykel?

Ja, du väljer om du vill ha igång elassistansen eller inte.

Hur långt räcker batteriet?

Beror på cykelmodell och hur mycket hjälp du vill ha av motorn. De bästa batterierna kan ta dig upp till 145 km på en laddning.

Hur lång tid tar det att ladda batteriet?

Beror på typ av batteri. Mellan 2,5–8 timmar.

Vad kostar en elcykel i drift?

Elen för att ladda batteriet kostar omkring en krona. Kör du 4 mil på en laddning blir milkostnaden 25 öre.

Påverkar kyla batteriet?

Ja. Förvara gärna batteriet inomhus när det är under +10 °C. Batteriet kan tappa 20 procent av kapaciteten vid nollgradigt och 40 procent om det är -15 °C.

Måste jag bära hjälm?

Elcyklar har samma hjälmkrav som vanliga cyklar. Är du under 15 år är det lag på hjälm. Men hjälm rekommenderas.

Klassificeras elcykel som moped?

Nej, den räknas som vanlig cykel. Elmotorn aktiveras först när du trampar så vevrörelsen går igång. Motorn ger inget krafttillskott vid hastighet över 25 km/tim.

Vad innebär en certifiering?

Att elcyklen är godkänd enligt Europastandard (EN15194:2011). Att cykeln håller rätt hastighet och batterierna är pålitliga. Batterier uppfyller säkerhetskrav (BATSO 01) avseende explosionsrisk och brandfara.

Källa: Cresent & Svensk Cykling

Följ ämnen i artikeln